El president de la patronal Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha xifrat en entre 200 i 250 milions d'euros diaris el que els costa als catalans la vaga de maquinistes a Rodalies i ha demanat el Govern que aprofiti la força que té en la negociació dels pressupostos generals de l'Estat per tancar el seu traspàs. En una entrevista en Catalunya Ràdio, Sánchez Llibre ha qualificat de "greu irresponsabilitat" del sindicat de maquinistes Semaf l'incompliment dels serveis mínims que està provocant el caos en les Rodalies de Barcelona.
Per això, ha demanat a Renfe que prengui mesures "coercitives" i que obri un expedient disciplinari als maquinistes que incompleixen els serveis mínims. A més ha proposat, si és necessari, que contracti persones alienes a la plantilla davant de la urgència de la situació, que està afectant els 400.000 usuaris diaris de Rodalies. "Respectem el dret de vaga i el de no perjudicar els treballadors, però aquesta és una situació inadmissible", ha insistit.
Traspàs de Rodalies
Sánchez Llibre ha assenyalat que està convençut que Rodalies funcionaria millor si la Generalitat tingués la seva gestió total, la qual cosa inclouria el traspàs de trens, de personal i d'infraestructures, perquè ja s'ha demostrat la "ineficàcia" en la gestió del servei per part de l'administració de l'Estat.
En aquest sentit, ha dit que el Govern té una "nova oportunitat" per aconseguir-ho i ha demanat a ERC i JxCat que es posin d'acord per exigir-ho quan negociïn el seu vot als pressupostos generals de l'Estat. "Aquí també hi ha responsabilitat política del Govern, en el sentit que si té a les mans l'aprovació dels Pressupostos Generals de l'Estat, que posin sobre de la taula d'una vegada que a canvi d'aquesta ajuda, es traspassi Rodalies", ha insistit.
Ampliació de l'aeroport
El president de Foment també s'ha mostrat convençut que s'ha obert una nova "finestra d'oportunitat" per ampliar l'aeroport del Prat després de la proposta de resolució aprovada pel PSC i JxCat en el Parlament.
Per això, ha demanat a les dues administracions que tornin a reunir-se i que consensuïn el millor projecte tècnic per a l'ampliació respectant la sostenibilitat del territori, alhora que s'ha mostrat convençut que no s'hauran d'esperar cinc anys a començar la seva ampliació. A més, considera que l'administració de l'Estat els està "enganyant" en no complir les inversions previstes a Catalunya. En aquest sentit, Sánchez Llibre ha recordat que les negociacions "es van trencar unilateralment per part d'un dels partits que conforma el Govern de la Generalitat que és ERC".
Amb tot, ha admès que també hi va haver culpa per part del govern de l'Estat en aquest procés perquè "es va precipitar" assegurant que "s'havien trencat les negociacions". "Que un projecte d'aquesta envergadura es pugui esfumar amb 24 hores és inadmissible", ha dit. D'altra banda, s'ha mostrat "convençut" que "no s'hauran d'esperar cinc anys" perquè s'aconsegueixi un acord per ampliar l'aeroport.