LALIGA i SportBoost han organitzat la primera jornada d'intel·ligència artificial (IA) aplicada a l'esport, inaugurada per Javier Tebas com a president de LALIGA i l'exfutbolista Iker Casillas com fundador de l'acceleradora d'empreses emergents SportBoost.
En la seva intervenció, Tebas ha assegurat que "en LALIGA fa més de 4 anys que utilitzem la IA i tecnologies d'aquest tipus per al nostre benefici". "Blackhole, Marauder, Tyche, o Mediacoach són alguns de les aplicacions que utilitzem diàriament a LALIGA per millorar la nostra productivitat i resultats. Estar avui aquí presentant la iniciativa de MEET LALIGA juntament amb SportBoost és una fita per a nosaltres per situar-nos com a líders en un tema fonamental per a nosaltres com és la Intel·ligència Artificial", va dir.
Per la seva part, Casillas ha posat èmfasi a dir que "SportBoost des del seu naixement està enfocada a ajudar a empreses emergents tecnològiques que puguin beneficiar i oferir beneficis a l'esport. A més, coincideix que des de l'inici hem apostat per moltes empreses que utilitzen l'IA al seu producte tecnològic. Gràcies a la col·laboració tan estreta que tenim amb LALIGA sempre estarem atents per descobrir noves solucions en aquest camp".
Durant la jornada s'han organitzat diferents taules de debat en les quals s'ha analitzat el paper de la Intel·ligència Artificial en l'esport. En aquest sentit, experts de diverses multinacionals com Juanjo Casado, chief Digital Officer i chief Data Officer de Repsol, han exposat el seu punt de vista sobre l'avenç d'aquesta tecnologia.
En concret, Casado ha posat de relleu que "és el moment de la veritat", ja que "la IA ha deixat de ser una promesa per convertir-se en una realitat, democratitzant l'accés al coneixement."
Per la seva part, Richard Benjamins, chief responsible AI Officer i head of AI de Society & Environment de Telefónica, ha destacat que "tenim una oportunitat única amb l'IA generativa i una enorme oportunitat de negoci, però també una enorme responsabilitat. Hi ha temes ètics i socials que hem d'abordar".
Referent a això, ha assenyalat que la IA ha deixat enrere la fase discriminatòria per entrar en una de "generativa" i que això no implica que creem una màquina que ens tregui el treball".
Quatre clubs de LALIGA també han participat en l'esdeveniment per exposar els seus casos d'amb l'ús de la IA dins de les seves organitzacions. En aquest context, Imanol Eguskiza, Innovation & Venture mànager Barça Innovation Hub, ha destacat que el club català aplica la tecnologia per a "incrementar l'eficiència i prendre decisions informades" i la trasllada a l'"àmbit esportiu amb machine learning i computer visió per produir imatges de jugadors i treure insights". A més, també ha esmentat l'ús d'IA per desenvolupar alertes de lesions per a així poder fer de l'esport "una pràctica més segura i amb menys lesions".
Esteve Rodríguez, responsable de Project Management Data Department del Sevilla F.C, ha explicat que el club ha creat "algoritmes interns amb autoaprenentatge per saber quins abonats podrien assistir o no" i així poder vendre les entrades dels que no van al cam|. A més, l'expert del club sevillista ha comentat que compten amb una app interna amb què poden recrear el coneixement adquirit temporades anteriors a l'hora d'avaluar fitxatges i contractar els jugadors més adequats per a l'equip.
Per la seva part, Alex Ugarrio, Atleti Lab director and deputy director of Digital Development de l'Atlètic de Madrid, ha avançat que el club matalasser "està treballant en "experiències de connectivitat entre l'estadi i l'espectacle del futbol i en la part d'assistència a l'aficionat".
Finalment, Aitor Jiménez, chief Strategy, Innovation and New Business officer del Deportivo Alabès, ha explicat que el club, a través del grup Baskonia-Alavés, treballa a cuidar la intel·ligència emocional dels seus jugadors mitjançant un bot que acompanya a l'esportista a tota hora i els ofereix exercicis de mindfulness que ajuden, per exemple, "a reduir l'estrès previ a un partit important".