Més de vint anys d'experiència i una exitosa carrera al món de l'empresa completen el currículum de la pamplonesa Laura Urquizu, consellera delegada de RedPoints, una start-up tecnològica dedicada a la lluita contra la pirateria online. De cor català, amb seu a Barcelona i només set anys de vida, l'empresa ha aconseguit aixecar més de 12 milions de finançament en les últimes dues rondes, amb inversors internacionals com el fons europeu Northzone, inversor de Spotify, i Mangrove Capital Partners. A més, és la millor start-up barcelonina segons el rànquing de la revista Wired, i entre les 100 start-ups europees més destacades del moment.
Urquizu ens rep a la seva oficina, davant d'una frase pintada a la paret que descriu -en anglès- l'esperit de l'empresa, segons ens explica: "En aquesta companyia som positius. Els problemes són reptes, no dificultats. Compartim els nostres èxits; som un equip, ens agrada el que fem i sempre anem un pas per davant".
En només set anys Red Points ha aconseguit posicionar-se entre les millors empreses tecnològiques amb grans fites a les rondes de finançament. Quina és la clau de l'èxit?
Nosaltres no mesurem el nostre èxit per les rondes de finançament, sinó pel nombre de clients que som capaços d'atreure cada mes a RedPoints. Perquè el nostre èxit és això: aportar al mercat una solució de prou valor afegit perquè cada mes siguem capaços d'atreure entre 25 i 30 clients nous.
I com es fa?
Amb excel·lència en l'execució. Les idees són molt bones, les estratègies cal tenir-les; és imprescindible tenir una estratègia. Però també cal tenir prou focus per executar-la com l'havies pensat, i per a això l'única manera de fer-ho és amb un bon equip. Tot això es resumeix al final tenint l'equip adequat en cada moment.
L'excel·lència es resumeix tenint l'equip adequat en cada moment"
Com s'escull l'equip excel·lent?
És una cosa que jo m'he pres molt personalment, tant per l'equip de direcció com pels equips de cada departament. Hem passat de tenir 12 persones el 2014, que és quan va fer un gir la nostra companyia, a 150 que som ara. La veritat és que s'inverteix molt temps i recursos a seleccionar la millor gent, i el que has de tenir són uns valors de l'empresa molt clars i explicar-los des del primer moment en les entrevistes, de manera que els professionals que vénen sàpiguen en quin tipus d'empresa estan i, a més, que estiguin alineats amb els seus valors. Per a nosaltres és molt important que tot l'equip estigui còmode i bé i alineat amb l'estratègia de l'empresa.
Quins són els valors de RedPoints?
El primer i més important de tots és el treball en equip. RedPoints és una companyia molt transversal en la qual entre els departaments hi ha molt poques línies divisòries. Es treballa en equips multidisciplinaris i no utilitzem en cap cas la jerarquia, és una estructura molt plana. El treball en equip suposa que qualsevol que tingui suggeriments, idees o aspectes de millora, els pot aportar i els tirem endavant. Jo solc dir que la meva porta està oberta per a tothom, i ho fan. Jo em veig cada setmana amb tota mena de professionals de l'empresa, i aquest esperit és el que impregna RedPoints.
Què més?
El sentit de la urgència. Si hem crescut tan ràpid és perquè seguim una dinàmica d'execució d'alta velocitat. Intentem no deixar per a demà el que puguem fer avui. Per fer-ho, cal una estratègia molt clara i de focus, perquè si no el que fas és córrer com un pollastre i tampoc no és la idea. Cal anar molt ràpid però executant una estratègia que tinguis prèviament definida.
Totes les empreses tenen dificultats, però el que importa és la manera de veure-ho"
Un altre valor és la flexibilitat. No tenim per què cenyir-nos o obstinar-nos a una idea determinada si veiem que no és l'adequada. Som molt ràpids analitzant si el que estem fent està bé i canviar-ho si és necessari. No ens entossudim en idees que no van enlloc. D'aquí també prové l'evolució en producte que hem portat endavant. Perquè veiem noves oportunitats al mercat i anem cap a elles. I a tot això s'hi suma l'esforç.
Dit així sembla fàcil.
És clar que totes les empreses tenen dificultats, imprevistos, temes que no esperaves i succeeixen, etc. Però és la manera de veure-ho: a nosaltres ens agrada dir-ne reptes. Són reptes que hem d'anar superant i enfrontar-los d'una manera positiva.
La positivitat és important en una empresa?
Encara et diré més. Aquest positivisme i aquesta manera de veure les dificultats és el que ens ajuda molt en el dia a dia, que a més és un dia a dia que no és fàcil perquè és complex portar endavant una empresa jove, perquè com més jove és una empresa, més vulnerable és.
Teniu molt mercat internacional, però Red Points es va fundar a Barcelona. Si hagués de fundar una altra empresa, ho faria a Barcelona?
Sens dubte. Penso que Barcelona és un lloc ideal per començar qualsevol empresa de software o digital, que és el que jo conec.
Per què?
Per diverses raons, però per a mi la més és important és per la quantitat de talent que hi ha aquí de tots els països del món. Nosaltres tenim persones treballant de 25 nacionalitats, i el nostre idioma és l'anglès. Tenim moltes persones que saben diversos idiomes i no saben ni català ni espanyol. Alguns d'ells han vingut aquí perquè els atreia la ciutat, l'ambient, i d'altres els hem portat, captat.
El primer inversor d'Skype i el primer d'Spotify han invertit i confiat en Red Points"
Una segona raó és que essent Barcelona una ciutat tan interessant i progressant tant com un hub tecnològic, el cost de vida és molt raonable comparat amb el cost de vida en altres ciutats o hubs com poden ser Silicon Valley o com pot ser Londres, amb la qual cosa, en termes de cost és molt eficient també. I amb això no estic dient que paguem menys, sinó el cost de vida en general. No té res a veure un lloguer a Barcelona o a Londres o Nova York; en aquestes dues ciutats el lloguer pot valer el 40% o el 50% més que a Barcelona.
El president de BcnTechCity, Miguel Vicente, ha dit més d'una vegada que el pròxim Spotify es podria crear a Barcelona. Què n'opina?
Estic d'acord amb ell, clarament. L'ecosistema està madurant i cada vegada es veuen més empreses joves i start-ups consolidades, i cada vegada hi ha més inversors que vénen a invertir en start-ups barcelonines. Amb una mica més de temps, per què no?
Podria ser Red Points el pròxim Spotify?
No dic tant això, però nosaltres tenim com a inversors el primer inversor de Skype i el primer inversor de Spotify, i els dos han confiat en RedPoints. No dic que RedPoints ho sigui, però vull dir que n'hi ha d'altres que poden ser-ho perquè tot depèn de l'ambició de l'empresa, de la visió global que es tingui.
Mai he pensat en mercats; sempre penso en clients"
Fa poc em preguntaven com em vaig plantejar obrir els mercats, per quin ordre. I la veritat és que jo mai no he pensat en mercats, jo sempre he pensat en clients. I hem anat a buscar els clients allà on fossin, a Austràlia, al Japó, als Estats Units o on sigui. I així hem anat creixent. I la veritat és que des del principi, Red Points ha tingut una visió global i ambició de vendre a tot el món. Si seguim així, per què no hauríem de continuar fent coses importants que ara fan d'altres?
Lideratge femení. Hi ha estudis que demostren que les empreses amb dones als llocs de decisió gestionen millor els problemes. Ho comparteix?
Per donar una opinió tan ferma com dir: "Sí, les empreses liderades per dones són millors", hauria de tenir moltes més dades que les que tinc. Jo, com tu, he llegit, però em falten les dades. La veritat és que no tinc una opinió, però el que sí que et puc dir és que al final, per una raó o per una altra, molt poques dones arriben a liderar companyies. Normalment els que hi arriben són professionals excel·lents, líders excel·lents i persones excel·lents. Aquestes persones excel·lents són realment les que tenen èxit, ja siguin homes o dones.
A les dones ens costa demanar. Cal posicionar-se i defensar com de bones són les dones"
En la teva llarga carrera professional, t'has trobat amb problemes o murs per arribar on volies pel fet de ser dona?
Mai. Mai perquè jo no he tingut una faceta gaire típica de les dones. A les dones ens costa molt demanar. Llavors de vegades hi ha dones brillants que estan més amagades perquè els costa demanar, i això és un fet. A més t'ho dic com a consellera delegada, perquè el nombre d'homes que venen a demanar és molt diferent del nombre de dones que venen a demanar. És un fet totalment constatable.
I què els diries?
Jo animo les dones a fer un pas endavant i a demanar, a posicionar-se defensant com de bones són. Jo això és una cosa que sempre he fet, i per tant, he tingut un progrés personal fluid. Fàcil no, però fluid.
Lluiteu contra la pirateria de contingut digital, però exactament, com funciona Red Points?
Nosaltres hem creat la nostra pròpia solució tecnològica que el que fem és anar des de la detecció dels links amb producte fals o descàrregues il·legals fins a l'eliminació d'aquests links.
Com ho feu?
Primer tenim un conjunt molt gran d'algoritmes de detecció, un per cada marketplace -un per a Alibaba, un altre per a Facebook, un altre per a Instagram, etc.- i aquests detecten els links amb producte fals. A això els passem una sèrie de validacions amb el nostre programari que té Intel·ligència Artificial o machine learning i som capaços de saber si és fals o no. Quan no ho sabem al 100% ho valida el client.
A tot això, a la nit, llancem automatismes d'eliminació, i aquests són una sèrie de comunicacions -siguin per aplicació o per formularis automatitzats- que enviem als diversos marketplaces perquè s'eliminin els links. Enviem desenes de milers de comunicacions.
Fins a quin punt és un problema la pirateria online aquí?
En aquest moment, de la nostra cartera de clients, només el 5% és espanyol. I nosaltres incloem l'eliminació tant de falsificacions com de descàrregues il·legals. Treballem per a alguns dels distribuïdors de pel·lícules o publicacions de revistes que pateixen problemes de pirateria, i sí, sí que és un gran problema.
Netflix, HBO i altres plataformes estan ajudant que la pirateria sigui cada vegada menys agressiva"
Hi ha moltíssimes descàrregues a disposició dels usuaris d'Internet i s'utilitzen. També crec que Netflix, HBO i plataformes d'aquest tipus estan ajudant que la pirateria cada vegada sigui menys agressiva. No tinc dades i no conec estadístiques, però sí que s'està començant a detectar una tendència a la baixa.
On hi ha més problemes amb la pirateria?
La veritat és que Espanya, els Estats Units... Bàsicament, els països del Sud d'Europa i alguns d'Àsia són els que més ho pateixen.
Quins són els reptes o objectius de Red Points?
Volem continuar creixent tant com fins ara, i volem continuar trobant i ajudant clients per protegir-los contra les falsificacions. I a més acabem de llançar un producte nou per ampliar la protecció per, no només tot el que és pirata o fals, sinó a qualsevol problema de distribució online que hi pugui haver.
Què vol dir?
Tots aquells problemes que la companyia pugui tenir amb producte autèntic però que està sent distribuït il·legalment, amb distribuïdors no autoritzats o distribuïdors autoritzats que no estan complint els acords. Inclourem també tot aquest mercat.
Tenim un pla de creixement molt ambiciós; el 2022 podriem augmentar la plantilla fins a les 800 o 1.000 persones"
I tenen objectius de plantilla?
Tenim un pla de creixement molt ambiciós que fins ara estem seguint bastant bé, i com et deia, hem passat de 12 a 150 treballadors en quatre anys, i el que pensem és que si el pla del 2022 el completem amb l'ambició d'ingressos i de mercat que tenim, probablement podem augmentar-la fins entre 800 i 1.000 persones.