Si ens parlen de logística, el més probable és que no sapiguem realment que és, però és un dels sectors econòmics i industrials que està més a l'alça a Catalunya. De fet, la gran demanada interna i la tendència alcista de les importacions i les exportacions a Catalunya ha fet que en 14 anys la superfície construïda logística a Catalunya hagi crescut en 3 milions de metres quadrats i hagi creat, només a l'àrea de Barcelona, 128.000 llocs de treball.

Per tant, estem parlant d'un sector que genera una alta ocupació i que ha sabut introduir en la seva activitat màxims nivells d’eficiència, sostenibilitat i innovació que han revertit directament en el territori català.

Així ho indica l’estudi “La logística, un motor per a Catalunya” elaborat per la Cambra de Barcelona i la Unió de Polígons Industrials de Catalunya (UPIC), a partir de la iniciativa de les empreses Savills Aguirre Newman, Goodman, Logicor, Merlin Properties, Prologis, Segro i VGP.

Un dels motors econòmics de Catalunya

concretament, el sector de la logística aplega 7.119 empreses a Catalunya i té un valor afegit brut (VAB) equivalent a 29.000 milions d’euros, o el que vindria a ser el mateix, quasi el 14% del VAB català. És per això que s’ha convertit en una indústria realment clau per a l’economia a Catalunya i, alhora, en un sector imprescindible per al desenvolupament d’altres indústries per exemple l’automoció, l’alimentació, el tèxtil o el sector químic.

En aquest mateix sentit s'ha pronunciat el conseller d'Empresa del Govern, Ramon Tremosa, que ha recordat que en l'última dècada Catalunya ha triplicat el nombre d'empreses multinacionals presents al territori català. I un dels punts claus d'aquest gran augment d'inversió ha estat la logística, que ha permès, entre d'altres, fer créixer els ports de Barcelona i Tarragona i l'aeroport del Prat.

El conseller de Territori, Damià Calvet, que també ha intervingut a la presentació de l'estudi, s'ha compromès a impulsar una reunió de treball entre el Govern, la Cambra, i les empreses demandants de l'estudi per tractar totes les traves que s'està trobant el sector a Catalunya. Alhora, ha recordat que la Generalitat sempre ha apostat per la logística i ha remarcat que és un sector realment estratègic per Catalunya. De fet, el mateix conseller també ha posat sobre la taula la necessitat del corredor mediterrani ferroviari per tal de facilitar la tasca logística a Catalunya per tal d'arribar amb més facilitats a Europa perquè "som la porta sud" del continent.

El conseller Tremosa durant la presentació de l'informe a la Llotja de Mar - Cambra de Barcelona

Si ens centrem en el període entre 2015 i 2019, Catalunya ha augmentat un 25% les seves exportacions gràcies a una xarxa potent d'infraestructures de carreteres, ports, aeroports i línies ferroviàries que assegura un flux de mercaderies molt competitiu. Aquest escenari fa de Catalunya un territori que necessita una logística forta per dur a terme la seva activitat, i al mateix temps, una economia altament atractiva per a les empreses d’aquest sector.

Falta d'espai industrial

Com hem pogut veure, la logística, és un sector important en la generació d’activitat econòmica a Catalunya, però des de fa uns anys es troba molt tensat per les baixes taxes de disponibilitat de sòl i de nau finalista, especialment a la Regió Metropolitana de Barcelona.

El millor exemple és que les taxes de disponibilitat són només el 3% a tot Catalunya i concretament de l’1,2% a la regió metropolitana. Aquest fet incideix directament en la competitivitat de les empreses dels sectors de la indústria i el comerç de Catalunya i fa que Catalunya estigui perdent oportunitats de creixement en aquest sector.

Vistes aquestes xifres preocupants pel sector, l'estudi reflecteix la greu situació de les empreses, que molts cops, davant la falta de sòl disponible, es veuen obligades a precontractar els espais requerits i sovint a aturar i suspendre projectes.

Per revertir aquesta situació, segons indica el mateix estudi, fan falta mecanismes de col·laboració publicoprivada entre el sector logístic i les administracions per desenvolupar i executar projectes de sòl que aportin l’espai requerit per la creixent demanda d'activitat logística a Catalunya.

Aquests mateixos mecanismes també haurien de funcionar per impulsar projectes de transformació de sòl obsolet o en desús per allotjar l’activitat logística requerida per l’empresariat. L’estudi remarca la necessitat de donar suport explícit a aquesta demanda, especialment a les zones més pròximes a Barcelona, on hi ha moltes d'aquestes parcel·les obsoletes o en desús que, si es transformessin permetrien la captació d’activitat econòmica de valor afegit i l’aportació de nou valor al territori.