Continua la pressió d'Aena al Govern de la Generalitat per ampliar l'aeroport del Prat. El president de la companyia, Maurici Lucena, ha assegurat aquest dilluns que rebutjar la seva proposta seria "posar un fre molt important a l'economia catalana" i ha advertit de les grans conseqüències que això tindria per a "la competitivitat, la connectivitat i prosperitat" del país.

En una entrevista aquest dilluns a Catalunya Ràdio, Lucena s'ha mostrat obert a dialogar amb totes les institucions, sindicats i entitats que hi estiguin en contra i a millorar o modificar la seva proposta, si s'escau.

Aena vol una resposta urgent

El socialista Maurici Lucena ja va demanar als agents econòmics i a les administracions que fessin saber abans de l'estiu si estaven d'acord a ampliar 500 metres la tercera pista i la construcció de la terminal satèl·lit. De fet, el termini per decidir si es vol l'ampliació del Prat acaba aquest mateix estiu, ja que el Consell de Ministres té previst aprovar les inversions en aeroports al mes de setembre.

Aquestes són dues actuacions que Lucena sempre ha vinculat per convertir el Prat en un hub internacional, ja que considera que no té sentit la construcció de la terminal satèl·lit si no s'amplia la tercera pista per facilitar l'operativa a les grans aeronaus. Lucena ha explicat que Aena està disposada a invertir 1.700 milions d'euros per a aquestes actuacions a repartir en els anys següents i que en cas que s'optés per no ampliar la infraestructura no es podria tornar a plantejar aquesta opció fins a la dècada que ve, ja que així ho marca la llei.

"Ara és el moment. Volem fer el moviment de terres com més abans millor aprofitant que ha baixat el trànsit. El 2019 l'aeroport va estar a punt de col·lapsar. Si no fem res, els preus pujaran", ha advertit.

De moment, ara el Govern analitzarà la proposta a través d'una comissió de treball, on hi seran els dos ajuntaments implicats —el de Barcelona i el del Prat, tots dos reticents a l'ampliació—, el govern de l'Estat, Aena i les administracions locals vinculades als altres dos aeroports catalans —Reus i Girona—. Segons ha explicat Lucena, encara no han estat convocats, però ha assegurat que la companyia està oberta a afegir al projecte qualsevol tipus de proposta.

 

L'impacte mediambiental

El principal escull són els efectes mediambientals, ja que l'ampliació afectaria una zona protegida per la UE. "Milloraríem la qualitat de la resta d'entorn natural. Proposem fer una compensació molt més que important per a les zones protegides, creant-ne moltes més. Garantiríem una millor protecció de la biodiversitat i estem compromesos a fer-ho abans de començar les obres", ha replicat.

Tot i això, la llum verda final l'ha de donar la Unió Europea, però Lucena ha confiat que serà favorable: "Si la Generalitat s'oposa, no podrem fer res. És la institució qui ha d'iniciar els tràmits mediambientals perquè ho aprovi la UE. Però si les coses es fan bé, ens ho aprovaran. Ja va passar amb Rotterdam", ha replicat.

"Si Barcelona renuncia a l'ampliació de l'aeroport, el fre a la competitivitat de l'economia catalana serà molt important. Sobretot si no s'amplia l'aeroport del Prat, però sí que ho fa el de Madrid", ha conclòs.

Imatge principal: Maurici Lucena, president d'Aena / Europa Press