Catalunya ha perdut la primera posició de facturació de la música en directe aquest 2024 a l'estat en detriment de la Comunitat de Madrid, segons l'anuari de l'Associació de Promotors Musicals, que s'ha presentat a Barcelona. El país ha mogut un volum de negoci d'un 9% respecte a l’any anterior, mentre que el creixement de Madrid es dispara fins als 185 milions, impulsat per la seva condició dels darrers anys de nou pol d'atracció d'esdeveniments de gran format i de grans gires internacionals.

La música en viu a Catalunya va facturar 138,5 milions l'any passat, uns 20 milions d'euros menys que el 2023, mentre que la facturació de Madrid ha crescut un un 96% fins als 185 milions. El 2023 Catalunya liderava la taula amb 152,5 milions d'euros seguida per Madrid, amb 94,5 milions. L'associació justifica l'augment de les xifres a Madrid es deu gràcies a les grans gires internacionals, com les de Taylor Swift i Karol G, que va omplir quatre dies el Santiago Bernabéu, que des de llavors continua tancat a la música en directe, i que no van incloure Catalunya en els seus recorreguts, així com per l’increment d’esdeveniments de gran format. El podi estatal el completa  Andalusia (116.157.215 €), seguida del País Valencià (48.465.425 €) i Galícia (36.038.359 €), amb xifres notablement inferiors.

Barcelona, també desbancada

La derrota és total també pel que fa a províncies, on també la Comunitat de Madrid es torna a posicionar com a líder i desbanca Barcelona, que ocupa el segon lloc amb 113.488.811 euros, representant el 81,9% del total de facturació de Catalunya. La facturació baixa un 14,37% respecte al 2023. Pel que fa a la resta de províncies catalanes, Girona (14.208.416,86 €), Tarragona (7.194.082,48 €) i Lleida (3.686.393,46 €) van registrar xifres inferiors. En total a l'estat la facturació ha estat de 725,6 milions d'euros l'any 2024, una nova xifrà record per tercer any consecutiu, representant un increment del 25,32% respecte a l'any anterior.

L'èxit dels festivals a Catalunya

Els festivals catalans també han tingut un paper destacat en els rànquings del 2024. En el llistat de macrofestivals ―que tenen una alta participació i se celebren en pocs dies consecutius―, el Primavera Sound s'ha posicionat segon amb 268.000 assistents (20.000 més que el 2023) i el Sónar, sisè, amb 151.000 visitants. Ambdós es consoliden com a referents internacionals, atraient públic de tot el món i generant un fort impacte econòmic a la ciutat de Barcelona.

Pel que fa als festivals de cicle, que s'allarguen més en el temps i acostumen a tenir un format més reduït, en trobem tres repartits arreu del territori català. En sisena posició hi ha el Guitar Bcn (Barcelona), amb 61.220 assistents; el Cap Roig Festival (Calella de Palafrugell), setè amb 46.693 assistents, i el Festival de la Porta Ferrada (Sant Feliu del Guíxols), que tanca el rànquing amb 42.952 assistents.

Els artistes internacionals que més entrades han venut en territori espanyol amb les seves gires hi ha Bruce Springsteen, Karol G i Luis Miguel. En la classificació d'artistes nacionals també hi ha representació catalana amb Estopa ocupant la segona posició, amb 25 concerts que van penjar el cartell d'exhaurit el 2024 i un total de 376.805 espectadors. Els germans de Cornellà han fet vibrar escenaris d'arreu de l'Estat amb la seva exitosa Gira 25 Aniversario.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!