L'Associació d'Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona (AGEM) ha alertat aquest dimecres dels primers efectes de la vaga de transportistes que va començar dilluns. Es tracta d’una associació que reuneix les 150 companyies hortofructícoles de Mercabarna. L’AGEM ha fet públic avui un comunicat en el qual afirma que aquesta vaga “es farà patent” a partir d'aquest dimecres i que provocarà una reducció de la distribució de determinats productes. Els majoristes han informat que durant la jornada d'avui "es veurà reduïda considerablement" l'entrada a Mercabarna de camions amb fruites i hortalisses procedents del sud d'Espanya, per la qual cosa també disminuirà l'oferta al mercat del producte fresc d'importants zones productores com Almeria, Granada, Màlaga i Huelva.
"Aquesta circumstància, si bé no provocarà un desproveïment generalitzat al mercat majorista, sí que tindrà afectacions en determinats aliments com les albergínies, els pebrots, els carbassons i les maduixes", ha indicat l'AGEM. L'associació de majoristes també ha expressat la seva preocupació per l'efecte que tindrà aquesta vaga, si s'allarga, en els productors, a causa de la pèrdua de collites que ara es troben en plena campanya. Per tot això, l'AGEM ha fet una crida a trobar una solució al conflicte com més aviat millor.
Des de dilluns hi ha vaga indefinida convocada per la Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies a causa de l'alt preu del combustible, una aturada que no estan secundant les principals patronals del sector, que tenen previst reunir-se amb el govern central.
Aquest dilluns ja es van poder començar a veure les primeres conseqüències d’aquesta vaga de camioners. La vaga indefinida vol denunciar les "condicions laborals inadmissibles" al sector i els efectes de la pujada del preu dels carburants. La manifestació, però, no compta amb el suport de les patronals que tenen representació en l'òrgan de diàleg amb l'administració.
La plataforma convocant de la vaga justifica la convocatòria per la "gravíssima" situació del sector i unes condicions laborals "inadmissibles", on se suma l'alça del preu dels combustibles, accentuada per la invasió russa d'Ucraïna. L'entitat ha enviat una llarga llista de reivindicacions als ministeris de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Treball i Economia Social i demana la prohibició de la contractació dels serveis de transport per sota dels costos d'explotació i la de la càrrega i la descàrrega per part dels conductors i autònoms que facin la conducció dels seus vehicles, amb entrada en vigor de manera immediata.
Les diferències entre representants són palpables. Patronals del sector com CETM, Fenadismer o Astic, amb representació al comitè nacional, que va pactar amb Transports el desembre passat una sèrie de mesures per millorar el sector, plasmades en un reial decret llei aprovat el passat 1 de març, han exigit al govern espanyol que actuï per pal·liar la descontrolada pujada del preu dels combustibles. Tot i això, consideren que no és el moment de secundar una aturada de transports i menys encara si aquest es convoca amb caràcter indefinit i sense objectius clars de cap mena perquè "només servirà per desestabilitzar encara més la complicada situació per la qual travessa el sector".