Els transportistes autònoms i associats a la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport han anunciat una vaga indefinida a partir del diumenge 13 de novembre. El líder d'aquesta mobilització i president de la Plataforma, Manuel Hernández, conegut com a 'Manolín', ha tornat a situar-se en el centre de les mirades. Darrere d'aquesta figura popularment coneguda a Castella la Manxa, en concret, a la localitat d'Hellín (Albacete) es troba un empresari acusat de portar l'empresa familiar a la fallida i d'estar vinculat amb Vox.
Fallida de 'Transports Manolín'
La trajectòria empresarial d'Hernández és coneguda per la fallida de l'empresa familiar 'Transports Manolín' l'any 2018, fet que el va deixar sense camió ni llicència. Segons detalla El Mundo, molts va atribuir a 'Manolín' aquesta fallida de l'empresa heretada pel seu pare, i els últims comptes presentats en el BORME d'aquesta empresa són de 2017. Any en el qual va registrar uns guanys de 22.255,43 euros, una facturació de 812.208,49 euros i uns deutes de 308.762,77 euros. A través de les xarxes socials el van acusar d'haver portat l'empresa a la fallida per no pagar a creditors ni a xofers, unes afirmacions que Hernández ha negat sempre.
La seva vinculació política va començar l'any 2015, quan Hernández es va presentar a les eleccions municipals pel Partit Independent d'Hellín, sense aconseguir representació. Totes les alarmes van saltar el passat mes de març quan arran de la vaga de transportistes, diferents usuaris de Twitter van treure a la llum una publicació del compte de Vox de la localitat d'Hellin, en què es compartia una imatge en la qual apareixia 'Manolín' juntament amb membres de Vox, i acompanya del missatge "el nostre equip de treball a Hellín" del partit ultra a la localitat manxega durant l'acte del "VII Aniversario de la Presentación y Bendición de María Santísima de la Alegría", celebrat el passat el 13 de novembre de 2021.
Els plans de 'Manolín'
Amb la nova convocatòria de vaga indefinida en marxa, fonts del sector han confirmat a eldiario.clm que l'objectiu de 'Manolín' és "aconseguir un seient" al Comitè Nacional del Transport, i des d'aquesta posició poder "torpedinar al govern espanyol". A més, les mateixes fonts indiquen que existeix una estratègia "molt ben dissenyada", i que Hernández "no és un autònom que s'ajunta amb un altre per a protestar. No sabem qui la hi dissenya. Fa molt que no té camions, i quan els tenia, no pagava", conclouen. Però això no és tot, aquestes fonts apunten a més, que 'Manolín' no té Targeta de transport pesat, una distinció obligatòria per a tots els vehicles de més de 3.500 quilograms de massa màxima autoritzada que transporten mercaderies.
La formació de la Plataforma
La Plataforma Nacional del Transport va néixer l'any 2007, quan "per part d'alguns transportistes (en aquest cas Gallecs i Albaceteños) s'intentava encoratjar a les Associacions i Federacions que ja existien des de feia molts anys, perquè es posessin a la feina i reprenguessin la defensa del sector que ja llavors anava sofrint importants deterioracions", segons explica la mateixa Plataforma en el seu portal web. Segons la mateixa web és a finals de 2007 quan per part 6 transportistes gallecs es pren la decisió de constituir una Associació on agrupar mitjanes i petites empreses de transport i "començar a defensar els seus interessos en la comunitat gallega”. A més, també relaten que "al mateix temps i amb els mateixos objectius ocorria una cosa similar en la localitat manxega d'Albacete, on també 3 transportistes prenien la mateixa decisió i començaven la marxa cap a la creació d'una nova Associació". Però, finalment va ser desplaçada per les federacions i associacions del sector i va desaparèixer l'any 2010.
La Plataforma ressorgeix de les seves cendres l'any 2021 arran d'unes publicacions a xarxes socials, especialment de vídeos en els quals Hernàndez criticava la situació del sector. Però el moment clau per a la fama de 'Manolín' va ser el passat mes de març amb la convocatòria massiva de vaga de transportistes que va paralitzar bona part de Catalunya i Espanya.