Marta Ortega s'ha estrenat en la presidència d'Inditex amb xifres rècord. El grup va registrar un benefici net de 760 milions d'euros durant el primer trimestre del seu exercici fiscal 2022-2023, la qual cosa suposa un increment del 80% respecte a un any abans. La companyia, que ha fet una provisió de 216 milions d'euros corresponents a totes les despeses derivades de la situació a Ucraïna i Rússia, ha registrat entre l'1 de març i el 30 d'abril, un increment de les vendes del 36%, fins als 6.742 milions d'euros.
Inditex ha destacat aquest dimecres en un comunicat que el creixement del grup ha estat robust en totes les àrees geogràfiques, amb l'excepció d'aquells mercats, com Ucraïna i Rússia, on es mantenen tancades temporalment les botigues i la plataforma online del grup des del 24 de febrer i el 5 de març, respectivament, o Xina, on 67 botigues han estat subjectes a tancaments relacionats amb la covid-19. Els Estats Units continuen creixent de manera "notable" i es consoliden com a segon mercat més important del grup.
La venda online cau un 6%
En relació amb la venda online, el grup afirma que "continua mostrant la seva fortalesa", si bé s'ha situat un 6% per sota de la del mateix període de l'any anterior, consolidant gairebé del tot el creixement del 67% registrat en el primer trimestre de 2021. La companyia espera que la venda online superi el 30% de la venda total l'any 2024.
El conseller delegat d'Inditex, Óscar García Maceiras, ha assenyalat que aquests resultats són fruit "d'un model diferenciat i a ple rendiment". "La fortalesa i capacitat d'adaptació del model de negoci, i el sòlid acompliment dels nostres equips creatius, comercials i operatius aprofundeix la diferenciació de la nostra proposta, amb una marcada orientació a la innovació, la digitalització i la sostenibilitat," ha afegit. Així, el marge brut sobre vendes d'Inditex va assolir el 60,1%, el més gran en els últims deu anys, amb una despesa operativa que creix un 24%, per sota del creixement de les vendes. En concret, el marge brut va créixer un 37%, fins a 4.054 milions d'euros. El resultat brut d'explotació (Ebitda), per la seva part, va créixer un 55%, fins als 1.917 milions d'euros, mentre que el resultat net d'explotació (Ebit) el va fer un 82%, fins als 1.034 milions d'euros.
Bones perspectives col·leccions primavera-estiu
Respecte a l'inici del segon trimestre, les col·leccions de primavera-estiu també han rebut, segons la firma, una "excel·lent" acollida per part dels clients. Així, en el període comprès entre l'1 de maig i el 5 de juny d'aquest any, les vendes a tipus de canvi constant van créixer un 17% (un 13% en les dues últimes setmanes d'aquell període). Actualment, el 90% de les botigues estan obertes.
Inditex ha destacat que continua veient "grans" oportunitats de creixement. Així, el grup ha assegurat que continuarà desenvolupant aquestes prioritats a llarg termini per maximitzar el creixement orgànic, amb una inversió per a aquest any que estarà al voltant de 1.100 milions d'euros. "La flexibilitat i la capacitat de resposta del model de negoci en conjunció amb l'aprovisionament en proximitat dins de la campanya comercial permet una ràpida reacció a les demandes dels clients amb estabilitat de preus i un posicionament de mercat únic", ha subratllat.
Junta d'accionista i dividends
D'altra banda, la junta d'accionistes se celebrarà el pròxim 12 de juliol i en ella el consell d'administració proposarà un dividend total corresponent a l'exercici 2022 de 0,93 euros per acció, dels quals 0,465 euros han estat pagats el passat 2 de maig i la resta serà desemborsada el pròxim 2 de novembre. Al mes de març, el consell d'administració va recomanar així mateix un dividend extraordinari de 0,40 euros per acció a pagar en relació amb l'exercici el 2022.