Matí de ressaca per a tots els que la passada nit van sortir per celebrar la fi dels peatges. Aquest dimarts a la tarda, Abertis va iniciar l'aixecament de les barreres dels peatges la concessió dels quals acabava la mitjanit passada.
Celebracions de tot tipus, la primera de les quals va ser una marxa lenta a càrrec dels membres de l'entitat "Prou, AP-7 gratuïta ja". Coincidint amb la fi dels peatges a les carreteres, una desena de turismes i dos camions van circular lentament uns 800 metres entre el peatge troncal de Vila-seca i la sortida de Salou amb pancartes reivindicatives. L'acció va servir per rememorar la lluita de l'entitat durant els darrers anys, que ara es transforma en el moviment "Mai més".
L'objectiu de la plataforma serà evitar la implementació de qualsevol mena de pagament a aquestes vies, com podria ser el sistema de la vinyeta. El portaveu de l'entitat, Llorenç Navarro, ha assenyalat que aquestes vies s'han amortitzat bastament al llarg dels anys i que ara "passen a ser públiques".
Pancartes al peatge de Girona Nord
Una quinzena de veïns de Sant Julià de Ramis (Gironès) han anat aquest dimecres a la mitjanit fins al peatge que hi ha al terme municipal, Girona Nord, per penjar-hi dues pancartes. En elles es podia llegir "Ja era hora" en referència a tots els anys del pagament de peatges per circular per l'AP-7.
Els veïns han arribat a peu des del municipi i s'han dirigit fins a les barreres d'alguns carrils que han quedat inoperatius per penjar-hi les pancartes. N'hi ha una posada en el sentit dels vehicles que surten de l'autopista i una altra en sentit contrari. Els veïns han aprofitat per tirar petards i aplaudir per la fita històrica de la finalització de la concessió de l'AP-7, tot apuntant que aquesta era una infraestructura ja amortitzada.
9 anys de lluita de la RESCAP-2
Membres de la plataforma RESCAP-2, que aglutina entitats i partits de les Garrigues i la Conca de Barberà, han celebrat l'aixecament del peatge de l'AP-2 a l'alçada de les Borges Blanques. L'entitat que fa 9 anys que reivindica l'alliberament de l'autopista ha congregat una trentena de persones i s'ha viscut amb satisfacció el moment en que han accedit a la via els primers usuaris sense haver de pagar. Ara, des de l'entitat es reclama la millora de la via alliberada amb la creació de nous accessos, concretament a Juneda – Castelldans i a Artesa de Lleida – Puigverd. Així mateix, també s'ha fet una crida a millorar el transport públic a les Garrigues per reduir la sinistralitat a l'N-240.
A banda de reclamar la creació de nous accessos a l'AP-2 per fer la una via més permeable entre Lleida i les Borges Blanques, la Plataforma considera que la construcció de les rotondes de Juneda promeses per l'Estat, i que s'han reclamat històricament des del territori, han de ser una prioritat en els pressupostos estatals de l'any 2022.
Un brindis després de 52 anys
El peatge més antic de l'Estat, el de la C-32 al seu pas per Vilassar de Dalt (Maresme), ha deixat de cobrar als conductors que hi passaven poc després de les vuit del vespre, al mateix temps que ho feien la resta de peatges de les autopistes que queden alliberades a partir d'aquest 1 de setembre. Molt a prop de les barreres, la Coordinadora Preservem el Maresme ha celebrat la fi dels peatges, 52 anys després, amb un sopar de carmanyola i un brindis.
El portaveu de l'entitat, Antoni Esteban, assegura que un cop "ha caigut la peça" del peatge és ara el moment de reclamar que s'acceleri l'anunciada pacificació de la carretera N-II, una altra de les reclamacions històriques de la comarca en relació a la mobilitat i les infraestructures.
"És el més natural", assegura Esteban sobre la intenció del Govern d'invertir en millorar les connexions dels municipis amb la C-32 per traslladar el trànsit de l'N-II i convertir l'antiga carretera en una via més amable per a vianants i bicicletes, reduint la capacitat per al trànsit rodat.
Quins peatges es mantenen?
Quedaran quatre peatges en funcionament: el Túnel del Cadí (Lleida), el tram Sant Cugat-Manresa (Barcelona) de la C-16, el tram Castelldefels (Barcelona)-el Vendrell (Tarragona) de la C-32 i els Túnels de Vallvidrera (Barcelona).