Les matriculacions de turismes nous es van desplomar un 48,6% al gener a Catalunya en comparació amb el mateix mes de l'any passat, fins a arribar a les 6.442 unitats, segons han informat aquest dilluns les patronals Anfac, Faconauto i Ganvam. Les matriculacions de motocicletes van caure un 46,6%, mentre que les de ciclomotors ho van fer en un 85,4%. Les matriculacions de vehicles d'ús industrial van descendir un 29,3%, mentre que les dels mercats d'automoció, un 47,5%.
L'impacte de la Covid ha estat molt marcada en el sector, que al mes d'abril amb l'inici de la pandèmia ja va registrar un descens del 96,5% de les matriculacions de tot l'Estat respecte al mateix mes de l'any passat. Al conjunt de l'estat espanyol, les matriculacions de vehicles van patir el descens més gran de la sèrie històrica des del 1989, amb 51,5% menys, fins a les 41.996 unitats.
Demandes de les patronals
Les patronals subratllen que en el primer mes d'aquest any van coincidir una sèrie de "fets negatius" que han impactat en la demanda, com per exemple la borrasca Filomena, que el gener del 2020 els efectes de la pandèmia encara no s'havien deixat sentir i que el mes passat va tenir dos dies laborals menys.
A tot això, cal afegir-hi l'augment de l'impost de matriculació al gener i la finalització del pla Renove, tot i que segons les patronals no s'ha consumit el 80% dels fons. "Aquests dos impactes, que sens dubte han rebaixat el mercat, es podrien haver corregit i la caiguda hagués estat inferior", apunten.
Les patronals Fecaven i el Gremi del Motor han exposat en el comunicat emès avui l'impacte negatiu que provoca la incertesa a causa de la Covid en el sector i una de les demandes que han fet és "evitar retards en la vacunació".
Les patronals també s'han dirigit a les administracions i han dit que "tampoc no ajuda el distanciament amb els diferents governs". Han demanat que no s'augmenti la pressió fiscal a les empreses del sector i a les famílies catalanes en "moments tan difícils" amb impostos nous com és el d'emissions CO2 dels vehicles. En l'àmbit local, han expressat que la recent mesura de l’Ajuntament de Barcelona de cobrar la càrrega dels vehicles elèctrics "a dificultar la circulació dels vehicles privats".