Les matriculacions de turismes nous van caure un 38,5% a Catalunya al febrer en comparació al mateix mes de l'any passat, segons han informat aquest dilluns les patronals Anfac, Faconauto i Ganvam. En total, s'han venut 7.893 unitats, sent part d'aquestes 4.095 de gasolina, un 49,75% menys que el gener de l'any passat, i un 1.335 de dièsel, un 39,81% menys que fa un any.
Mentre que les vendes d'aquesta tipologia de vehicles ha caigut, les matriculacions de vehicles que utilitzen els altres combustibles ha crescut lleugerament. Les matriculacions de vehicles elèctrics, híbrids endollables o d'hidrogen o GNL han arribat fins a les 2.463, un 0,29% més que el 2020. Tot i això, la caiguda de les matriculacions de vehicles elèctrics purs en el conjunt de l'Estat va ser del 47% el febrer.
Des de principi d'any, a Catalunya s'han venut 14.334 vehicles, un 43,5% menys que el gener i el febrer del 2020, gairebé la meitat. Al conjunt de l'Estat, les matriculacions de vehicles van patir un descens del 38,4% el febrer, fins a les 58.279 unitats. Durant el segon mes de l'exercici i per primera vegada des de 1996 a l'Estat s'han detectat menys vendes entre els particulars que entre les empreses tot i ser un mercat molt més gran en volum. En concret, s'han comercialitzat 23.154 vehicles per ús particular, una caiguda del 43,8% respecte al mateix mes del 2020 enfront dels 26.111 vehicles matriculats per a empreses (-18,7%).
Afectació del sector
Noemí Navas, directora de comunicació d'Anfac, atribueix aquestes dades a una "sèrie de fets negatius" com la tercera onada de la pandèmia, la mala conjuntura econòmica i la caiguda de la confiança dels consumidors, la finalització del pla Renove i la pujada de l'impost de matriculació. "L'únic segment de venda que creix al febrer són els vehicles de més de 20 anys", indica Navas.
Per aquest motiu, el Gremi del Motor creu que "calen mesures per dinamitzar la demanda ràpidament", ja que la situació actual "compromet la supervivència de les empreses i l'ocupació del sector". D'altra banda, afegeixen que la caiguda de matriculacions frena la renovació del parc mòbil i accelera el seu envelliment, que en aquests moments se situa en una mitjana de 12,65 anys.