IAG, la matriu d'Iberia, Vueling, British Airways i Aer Lingus, va tenir unes pèrdues de 6.923 milions d'euros el 2020, davant el benefici net de 1.715 milions d'euros obtingut un any abans, a causa de l'impacte de la Covid i a les restriccions de viatge imposades davant la pandèmia, segons ha informat la companyia aquest divendres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
El total d'ingressos de l'IAG es va situar en 7.806 milions d'euros, la qual cosa suposa un descens del 69,4% respecte del 2019, mentre que les despeses es van reduir un 33,5%, fins als 15.232 milions d'euros. El benefici brut d'explotació (Ebitda) va assolir els 2.266 milions d'euros negatius. Per aerolínies, British Airways va registrar una caiguda del 70% en els seus ingressos, fins als 3.947 milions d'euros, mentre que Iberia va tenir una caiguda del 60%, fins als 2.259 milions d'euros. Més acusats són els descensos a Vueling (-77%) i a Aer Lingus (-78%), els quals van ingressar 574 i 467 milions d'euros, respectivament.
La companyia ha reconegut un càrrec excepcional abans d'impostos el 2020 de 3.061 milions d'euros relacionat amb la suspensió de la comptabilitat de cobertures de combustible i divises, el deteriorament de la flota i les despeses de reestructuració.
Capacitat de transport i demanda continguda
La capacitat de transport de passatgers durant el quart trimestre de 2020 va ser d'un 26,6% del total de 2019. En el conjunt de l'exercici, la capacitat va representar el 33,5% del total de 2019 i continua veient-se afectada negativament per la pandèmia de Covid, així com per les restriccions dels governs i les mesures de quarantena. Els plans de capacitat de transport de passatgers actuals per al primer trimestre d'aquest any són al voltant del 20% de la capacitat de 2019, però segueixen sent incerts i estant subjectes a revisió.
"La indústria de l'aviació dona suport a la voluntat dels governs de col·locar la salut pública com a màxima prioritat. Es necessitarà un full de ruta clar respecte a l'aixecament de les restriccions actuals perquè la gent pugui tornar a volar arribat el moment correcte", ha assenyalat el conseller delegat d'IAG, Luis Gallego.
"Sabem que existeix una demanda de viatges continguda i que la gent vol volar. Les vacunacions estan progressant bé i les infeccions globals van en la direcció correcta. Demanem normes internacionals comunes quant a test i la implementació de targetes sanitàries digitals per reobrir el nostre cel amb seguretat", ha afegit.
Contracció de l'oferta i la demanda
La reducció de la capacitat va afectar totes les aerolínies del grup el 2020. L'oferta del grup es va reduir un 66,5%, mentre que la demanda es va contreure en un 74,7%. El factor d'ocupació va assolir el 60,8%, 20,8 punts percentuals menys.
Els primers mesos de l'any van arrencar conforme als plans del grup aprovats pel consell el desembre de 2019, amb l'excepció de l'impacte reduït de la Covid a la regió d'Àsia-Pacífic, amb la suspensió de serveis a la Xina a finals de gener i altres reduccions de la capacitat a la regió.
Davant 2019, la capacitat de transport de passatgers va anar un 1,4% més alta el gener i un 2,9% més alta el febrer de 2020. Davant de la propagació del virus per tot el món, des de finals de febrer molts governs van decretar restriccions significatives sobre la lliure circulació de les persones i els viatges a través de fronteres internacionals. Això va provocar la cancel·lació de tots els vols amb origen, destí i dins d'Itàlia i grans reduccions a tota la xarxa, de manera que en el primer trimestre la capacitat es va reduir un 10,5% respecte del 2019.