Fer la compra al supermercat s'ha encarit un 2,8% l'últim any, segons un estudi publicat aquest dilluns per l'associació de consumidors OCU, que apunta Eroski Center, Supersol i Mercadona com les cadenes que més han apujat els preus, amb repunts superiors al 3,5%. Al costat contrari se situen Carrefour i els seus supermercats Carrefour Market, que van ser els únics que van abaixar lleument els preus.
L'informe, que relaciona aquestes pujades amb "l'impacte del coronavirus", estima una despesa per casa a la cistella de la compra d'uns 5.150 euros anuals i reflecteix que de mitjana es pot estalviar fins a un 20% (entorn de 970 euros) en funció de l'establiment elegit. Encara que també hi ha diferències entre ciutats, aquestes són menors que en anteriors edicions.
Alcampo i Supeco, les cadenes més barates
D'altra banda, l'estudi destaca l'hipermercat Alcampo de Coia a Vigo com l'establiment més barat d'Espanya, mentre que per cadenes són Dani, Economy Cash, Tifer, Alcampo i Supeco les més assequibles. Dos establiments de Sánchez Romero a Madrid també es mantenen com els més cars d'Espanya, seguits per les cadenes Sorli Discau, Plus Fresc, Condis, Suma i Ulabox.
Segons l'OCU, les ciutats on més barat resulta fer la compra són Jerez de la Frontera, seguida per Terol, Zamora i Ciudad Real. Al contrari, Las Palmas de Gran Canària és la ciutat més cara, seguida per Palma de Mallorca i Barcelona. Per comunitats autònomes, Castella i Lleó, Múrcia, Extremadura, Astúries, Galícia i Andalusia són les regions més barates per fer la compra, en tant que Catalunya, País Basc, les Canàries i les Illes Balears són les més cares.
L'informe ha analitzat un total de 143.313 preus de productes després de visitar 1.062 establiments repartits per 65 ciutats espanyoles, a més d'internet. El coronavirus també està creant un canvi d'hàbits en els consumidors, que compren més, però menys vegades. A més, adquireixen molts més productes a través d'internet.
Tanmateix, ha assenyalat que la principal repercussió és en la pujada de preus, que se situa molt per sobre de l'IPC, que actualment està en termes negatius, i veu augmentat el seu impacte per la més que previsible reducció de la despesa de les famílies, com ja va ocórrer el 2008. Així, mostra que un 64% dels productes que componen la cistella han pujat de preu, destacant sobretot les dels productes frescos, que arriben al 4%, i on figuren especialment les fruites i verdures.