Més de mig miler de treballadors de Nissan a Barcelona han tallat aquest divendres la ronda Litoral com a protesta per la incertesa per la reindustrialització de les tres plantes després del pas enrere en la negociació amb el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM), que era l'inversor preferent per substituir la marca nipona a finals d'any, segons els càlculs dels sindicats.
Els empleats, que han tallat la ronda Litoral a l'altura del Consorci de la Zona Franca, han lamentat que l'empresa exigeixi més ajuts públics perquè ha redimensionat la producció que vol fer -300.000 models- i ara la planta de la Zona Franca li queda petita. Per això, han reclamat a les administracions actuacions clares i "al màxim nivell" per desencallar una negociació clau "pel futur del sector de l'automoció" català.
El pas enrere de Great Wall Motors
Tota la situació va començar aquest dijous quan GWM va reclamar a les administracions públiques, Govern i govern espanyol, un augment de les ajudes per a dur a terme el projecte de reindustrialització de les plantes de Nissan a Barcelona després de realitzar una auditoria que qüestiona la viabilitat del projecte. La petició del fabricador asiàtic de cotxes elèctrics es va comunicar ahir a la tarda als sindicats de Nissan durant una reunió extraordinària de la taula de reindustrialització, de la qual formen part també el Govern, el govern espanyol i la companyia japonesa, segons ha informat el comitè d'empresa.
El cas és que una comissió de tècnics de GWM va treballar durant una setmana a Barcelona per a avaluar el funcionament de la fàbrica i ha redactat un informe posterior que qüestiona la inversió. GWM es planteja ara "una redimensió" del seu negoci per a Europa i posa en dubte tant l'estat dels actius com la capacitat productiva de la fàbrica de Zona Franca, ja que passa de plantejar una producció inicial de 150.000 unitats a l'any a una de 300.000, el doble, segons les mateixes fonts.
Tot això es tradueix en el fet que la companyia xinesa creu que és necessari augmentar la inversió per a "actualitzar" la planta, per la qual cosa sol·licita més incentius a les administracions, que s'havien compromès ja a una injecció d'uns cent milions d'euros. El gegant del motor persegueix també que el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), propietari dels terrenys en els quals està instal·lada la planta barcelonina, li rebaixi el lloguer, segons fonts coneixedores de les reunions.
La pròxima reunió de la taula de reindustrialització està prevista per a l'1 de desembre, data en la qual el comitè vol conèixer ja quin projecte es porta definitivament a cap per a poder tranquil·litzar a la plantilla, que veu amb inquietud els canvis de guió que s'estan produint.