Apropar els nens a les pantalles perquè juguin i s'eduquin a través d'elles? Amb aquesta premissa els emprenedors Rubén Aparicio i Carlos Moreno, experts en el sector digital, van llançar Minicoders, un projecte nascut fa menys d'un any a Barcelona que converteix el metavers en un espai en el qual aprendre a programar. La start-up, cofundada en el venture builder de Nuclio, va ser creada com la primera plataforma educativa que té l'objectiu d'ensenyar les nocions bàsiques de programació informàtica a través d'experiències de joc en el metavers, utilitzant un model play-to-learn (jugar per aprendre). La plataforma, disponible tant per IOS com per Android, es caracteritza per fer servir el joc com a vehicle d'aprenentatge i per tenir un seguiment de progrés en temps real, un assistent virtual i adaptada a nens amb dislèxia i TDAH.
Amb una primera ronda preseed de 350.000 euros, els emprenedors del negoci ja estan preparant la segona. "La primera injecció de capital l'hem fet servir pel desenvolupament del producte i el màrqueting i ara volem anar més enllà. La finalitat és continuar creixent, obrir nous mercats i consolidar-nos on ja estem presents", explica Ruben Aparicio, cofundador de Minicoders. La companyia està present a països d'Europa, tot i que també té usuaris a Àfrica i Àsia. "Volem obrir nous mercats, créixer al continent europeu i apostar per Itàlia, Anglaterra i Portugal. Més endavant posarem el focus a Corea, Japó i altres països. És un projecte molt ambiciós i tenim molt clar que volem créixer internacionalment", afegeix Aparicio.
El portal està desenvolupat en el metavers de Roblox, una plataforma de videojocs digital on els usuaris poden crear els seus mons virtuals. En el cas de Minicoders, l'avatar és un mag que duu capa i barret i va acompanyat de la seva mascota. ¿Per què Roblox? "És una de les xarxes socials més freqüentades, és on tenim més audiència i és un lloc segur tant pels pares com pels nens. Els adults registren als seus fills i ells poden seguir en cada moment què fan, quin tipus de joc duen a terme, si es comuniquen amb algú i l'estona que porten allà", argumenta Aparicio.
Dins la plataforma hi ha contingut educatiu, que introdueix als nens a la programació; progress tracking, ja que els pares poden veure l'evolució dels fills a través del web; recolzament, perquè estan guiats en tot moment pel seu assistent virtual personalitzat o in-game tutor; i interactuació, perquè hi ha la disponibilitat de comunicar-se amb amics a través del metavers. Els objectius de l'empresa passen per tenir 10 subscriptors diaris i aconseguir-ne més de 3.600 el maig de l'any vinent. "Esperem que el 2024 tinguem 22.829 pares subscrits i l'any següent, 48.277", indica l'emprenedor. Com que Minicoders té una prova gratuïta, des del Pier 01 preveuen que l'any que ve 462.000 persones hagin provat l'app, el 2024 pràcticament dos milions de persones i el 2025 més de 5,2 milions d'usuaris. "La gran majoria dels pares no estan preparats per aprendre d'aquesta manera i no deixa de sorprendre'ns l'enorme desconeixement que tenen sobre què fan els seus fills davant d'una pantalla", comenten des de l'empresa. "Plataformes com Roblox, amb més de 300 milions d'usuaris i un nivell d'interacció social molt alt, són del tot desconegudes pels progenitors. Sovint les defineixen com un joc, però no és així, es tracta d'autèntiques xarxes socials amb nivells d'interacció enormes", asseguren.
El model de negoci de la start-up és a través de les subscripcions i els ingressos transaccionals. L'empresa ofereix un període de prova gratuïta i l'usuari es pot donar de baixa en qualsevol moment. En cas de voler seguir, hi ha tres tipus de subscripció: silver, gold i platinum. La bàsica, que té un cost de 4,99 euros mensuals, compta amb una guia educativa amb vídeos pels més petits i una àrea parental pels adults per poder seguir el procés d'aprenentatge dels seus fills, a més d'altres detalls. La segona subscripció és de 12,49 euros i ofereix els mateixos beneficis que el primer i s'hi afegeix un assistent virtual controlat per veu. El darrer és el platinum, que amb un cost de 34,99 euros ofereix tots els beneficis del gold, un tutor personal i accés al servidor privat platinum a Roblox. Segons un estudi realitzat per la firma, els menors en etapa escolar utilitzen dispositius amb pantalla i connexió a internet entre dues i tres hores al dia. A més, pràcticament el 70% dels pares afirmen estar "preocupats" per la quantitat d'hores que es passen davant de les pantalles.