L'agència de ràting Moody's ha advertit aquest dilluns en un informe que la taxa d'impagaments de les empreses espanyoles s'elevarà al 9,2% aquest any 2020 per culpa de l'impacte del coronavirus. En un informe, Moody's diu que per ara la morositat no s'ha disparat encara perquè s'ha injectat liquiditat als mercats però avisa que gairebé el 40% de les empreses no-financeres analitzades han vist com es rebaixa la seva qualitat creditícia, que està en B3 or per sota, un percentatge que al tancar el 2019 era del 20%. Moody's diu que un terç de les rebaixes de ràting pel coronavirus afecten empreses de comerç, joc i serveis a empreses i consumidors.
L'agència diu que ha identificat diverses empreses "amb una qualitat creditícia fràgil" que les fa més "vulnerables" i "exposades". Es tracta d'empreses que tenen problemes per una liquiditat dèbil. Són, entre d'altres, Prisa, Mediapro, Parques Reunidos, Port Aventura, eDreams, Grupo Antolin-Irausa, Areas, Pronovias, Iberconsa o la constructora OHL.
L'informe de Moody's també analitza la situació en altres empreses, com DIA, de la que diu que té una "liquiditat insuficient per repagament la maduració de bons a l'abril del 2021". Sobre Naviera, empresa de ferries, Moody's diu que ha aconseguit liquiditat a través de l'ICO perquè la seva estructura de capital "continua sent insostenible". L'agència de ràting afirma que Telepizza podria acabar fent una reestructuració del deute que provoqui "pèrdues als creditors de la companyia".
Segons l'informe, en el sector comercial, els propers sis mesos la facturació i la rendibilitat continuarà caient en comparació amb el 2019. Moody's preveu que els problemes derivats del coronavirus, que han afectat la distribució i han provocat un excés d'estoc, generarà "descomptes de preu agressius i promocions" per intentar compensar la poca confiança dels consumidors, que tendiran a voler gastar menys.
En el sector del joc, Moody's ha rebaixat la qualitat creditícia del 80% de les empreses, com Cirsa o Codere, de les que diu que és complicat que recuperin els nivells d'activitat previs al coronavirus. Les mesures de distanciament social fan difícil la recuperació en aquest sector i, a més, a Espanya aquestes empreses estan poc presents al mercat online, que només representa entre l'1% i el 4% de l'activitat, lluny d'altres companyies similars europees.
Pel que fa a les empreses de serveis a negocis i consumidors, prop de la meitat han patit rebaixes de ràting. Moody's veu especialment vulnerables eDreams Odigeo o Areas per la seva vinculació amb el sector turístic.