L'economista Santiago Niño Becerra ha tornat a criticar el pla de recuperació presentat pel president espanyol Pedro Sánchez per superar la crisi provocada per la Covid-19 i ha indicat que "Espanya ha perdut definitivament el tren". Sánchez promet un nou Pla Marshall amb la mobilització de fins a 5.000.000 milions d'euros públics i privats, 140.000 de provinents del fons de la Unió Europea. Un pla que no convenç Niño Becerra, que posa en dubte que hi hagi solució per revertir les conseqüències de la Covid en un sistema productiu "insostenible".
"El virus ha posat de manifest la insostenibilitat del model econòmic espanyol i la inconsistència de l'operativa seguida. I ara gairebé tot el país es troba tocat i sense temps ni recursos per canviar de rumb", ha expressat en un fil en el seu compte oficial de Twitter.
3. la realitat. El virus ha posat de manifest la insostenibilitat del model d'ESP i la inconsistència de l'operativa seguida. I ara gairebé tota ESP es troba tocada i sense temps ni recursos per canviar de rumb. Penso que ESP ha perdut definitivament el tren perquè el
— Santiago Niño (@sninobecerra) October 15, 2020
Niño Becerra fa referència també a les dades publicades pel Fons Montetario Internacional (FMI) en els passats dies. L'organisme manté la caiguda estimada del 12,8% del PIB, una cosa que empitjora la previsió d'enfonsament del govern espanyol de l'11,2%. D'aquesta manera, la previsió situa Espanya com l'estat de la Unió Europea i de les economies avançades amb una caiguda més important del PIB el 2020. Per darrere d'Espanya se situen Itàlia (amb una contracció del 10,6%), França (-9,8%) i Alemanya (-6%).
En referència al cop de l'FMI, indica que "l'Informe ha suposat un cop per a Espanya perquè l'ha posat al seu lloc. Gran part de l'economia espanyola ha estat vivint de la construcció, del turisme, de l'automòbil i de les activitats a ells associades durant dècades. Si aquests subsectors anaven bé, Espanya anava bé. No es va plantejar una revisió del model perquè el model sempre acabava remuntant encara que es produïssin sotragades".
I afegeix: "Penso que s'ha perdut definitivament el tren perquè l'element essencial del nou Model i del nou Sistema Espanya ni l'ha tingut ni pot ja obtenir-lo, almenys respecte a gran part de la seva economia. Els trens amb majúscules passen només una vegada".