Els fons europeus no són de franc i per rebre'ls l'executiu espanyol haurà de fer alguns ajustos i canvis. La ministra d'Economia, Nadia Calviño, ha explicat avui els detalls del Pla de recuperació, transformació social i resiliència, l'estratègia del govern espanyol per canalitzar els 69.500 milions d'euros en ajudes que Espanya ha de rebre d'Europa fins al 2023. Un Pla que comporta la reforma de la fiscalitat a Espanya per apujar la recaptació fins als estàndards europeus.

Ara, un cop coneguts tots els elements del plantejament espanyol, l'economista Santiago Niño-Becerra n'ha fet una breu anàlisi de la reforma fiscal al seu Twitter. Amb un fil de tres piulades ha explicat què li sembla bé i què no de l'estratègia espanyola.

"Per fi ha sortit el Pla fiscal presentat per Espanya a Brussel·les. La fi de les subvencions al gasoil sembla lògica; l'eliminació de moltes de les deduccions que tenen les societats també; també fixar una taxa per ús en vies d'alta capacitat a fi finançar el correcte manteniment", piula destacant els aspectes positius. 

Amb tot, l'economista també ha destacat alguns dels aspectes negatius de la reforma fiscal. "Gravar més el patrimoni no perquè aquests actius ja van pagar impostos al seu dia; augmentar les bases de cotització a partir de 2.400 € tampoc, entre altres coses perquè el poder adquisitiu d'aquesta quantitat no és igual a Girona que a Betanzos", ha seguit.

 

Però potser el principal problema no és el que s'inclou al pla, sinó el que falta: la lluita contra el frau fiscal. "I seguim, ni una paraula sobre la lluita contra el frau fiscal amb objectius ambiciosos de reducció. I podria fixar-se un IVA sobre els béns i serveis de luxe", diu per acabar el fil.

Pla de recuperació

El pla de recuperació va ser aprovat el dimarts de la setmana passada pel Consell de Ministres i va ser enviat a Brussel·les divendres, inclou les reformes i inversions previstes per l'executiu de Pedro Sánchez i també les perspectives macroeconòmiques fins al 2024. Divendres passat, l'executiu va dir que preveu que el creixement sigui del 6,5% aquest any, amb un dèficit del 8,4% que anirà baixant fins al 3,2% previst per al 2024.

La protecció del Medi Ambient representa la partida més important del pla. Són 28.783 milions d'euros, un 41% del total de la despesa. Només al 2021 està previst que s'inverteixin 8.333  milions d'euros, al 2022 9.647 milions d'euros, i al 2023 7.794 milions d'euros. Una iniciativa que lliga amb la voluntat d'apujar l'impost en el dièsel i gravar la mobilitat per la xarxa de carreteres.

 

 

Imatge principal, Santiago Niño-Becerra / Sergi Alcàzar