Construir ciutats més connectades entre si que prioritzin el vianant i el transport públic és una realitat que l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està implementant al llarg de tot el seu territori. En són exemples els múltiples Plans que porta a terme per tal de facilitar el moviment dels ciutadans de formes més sostenibles i ecològiques amb el medi ambient, promovent el transport públic o bé l'ús de la bicicleta, construint nous quilòmetres al llarg de la seva xarxa viària. 

La nova C-245: Un exemple de projecte transversal de l’AMB

Connectar Cornellà de Llobregat amb Castelldefels per una única via que consti d’un carril bus i d’un carril bici serà una realitat imminent que liderarà l’AMB, juntament amb les administracions locals, els ajuntaments i la Generalitat de Catalunya. Un projecte en què s’està treballant per tal de connectar a les més de 350.000 persones que viuen entre els 13 quilòmetres dels cinc municipis que recorrerà al llarg de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels. 

El projecte permetrà connectar a més de 350.000 persones que viuen entre Cornellà de Llobregat i Castelldefels  

La nova C-245 és un exemple dels projectes que es desenvolupen des de l’AMB per tal de promoure la transformació urbana que combina l’espai públic, la mobilitat, la transició energètica, la sostenibilitat i la innovació, per tal aconseguir una major qualitat de vida dels ciutadans. Precisament, seguint aquesta línia de transformació urbana, la remodelació de l’antiga C-245 pretén ser un exemple de cara als futurs projectes dels nous programes d’inversió de l’AMB.

De carretera a carrer: l’antiga C-245 es convertirà en un veritable espai urbà i metropolità

Xavier Nogués, cap del Servei de Projectes i Obres de Mobilitat Sostenible de l’AMB, apunta que “l’objectiu del projecte és prioritzar l’ús del transport públic oferint-li un vial dedicat i exclusiu i d’altra banda, fomentar l’ús de la bici per potenciar la mobilitat sostenible”.

Els objectius del projecte prioritzen la pacificació de la via i s’aposta pel transport públic, la bicicleta i els vianants. Un nou model de mobilitat que pren força després de la pandèmia del coronavirus, que fa més necessari que mai establir polítiques adreçades a la cohesió social i al territori.

Metrobús 8 (M8): La prioritat pel transport públic

La futura línia de Bus Metropolità M8 formarà part de la nova xarxa de bus d’altes prestacions que integra el servei de bus metropolità Exprés (AMB Exprés) -amb recorreguts més directes amb poques parades- i el servei AMB Metrobús -amb més freqüència de pas-.

Es calcula que la implementació de la M8 l’utilitzin 2,5 milions de passatgers anuals

El cap del Servei de Projectes i Obres de Mobilitat Sostenible de l’AMB, Xavier Nogués, recorda que “hi ha molts busos locals que van de municipi en municipi, però una línia contínua que vagi de Cornellà de Llobregat a Castelldefels no existeix”. Nogués explica que aquesta serà una línia de busos elèctrics, que disposarà de dos punts de recàrrega per pantògraf a cada extrem. I afegeix, “la línia tindrà prioritat respecte a la resta de busos i de trànsit gràcies al carril reservat per aquest mitjà”.

El carril bus permetrà augmentar la velocitat comercial un 25% en els trams urbans i retallarà en 15 minuts el temps de trajecte total

Al llarg del recorregut, es crearan tres grans places a rotondes actuals de grans diàmetres existents; a la Plaça Colom de Castelldefels, a la Plaça del Tanatori de Viladecans i a la Plaça Parellada de Sant Boi de Llobregat. Uns indrets on el bus passarà pel carril central, amb un encreuament transversal, prioritzant el seu pas amb semàfors que li permetran accedir amb facilitat en aquests punts on tindrà parades dobles. Aquestes modificacions pretenen prioritzar també el pas dels vianants per aquests eixos claus de mobilitat.

El nou eix Bicivia 7

La remodelació d’aquest eix viari, inclourà bona part de l’eix Bicivia 7, un dels eixos pedalable que té incorporats l’AMB al llarg del seu territori, recorrent de nord a sud i d’est a oest tota la metròpolis.

En aquest cas, l’eix de la Bicivia 7, permetrà connectar el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels platja, generant una gran connexió entre la capital catalana i el municipi del Baix Llobregat.     

Nogués detalla que la xarxa metropolitana de bicis consta de nou eixos i que aquest, serà un d’ells, “el que abordarà més quilòmetres”.

De cara a un futur i seguint apostant per aquest mitjà de transport que genera 0 emissions de CO2, es preveu que la Bicivia 1 connecti amb el corredor pedalable mediterrani Eurovelo 8, un recorregut que té al voltant d’uns 3.600 quilòmetres i que travessa per Catalunya, la Comunitat Valenciana, Murcia i Andalusia.

Més prioritat pels vianants  

El projecte d’integració i transformació de l’eix de la C-245 disposarà de punts d’il·luminació LED al llarg de tot el recorregut, de més passos de vianants, d’una ampliació i redefinició de les voreres i de nou arbrat que en el seu conjunt, oferirà una major qualitat i facilitat de moviment per tothom qui recorri la nova via.

“Hi ha una transformació de la voluntat que aquesta nova mobilitat que s’implanti en tot aquest nou eix, transformi també tot l’espai públic del seu voltant”, apunta el cap del Servei de Projectes i Obres de Mobilitat Sostenible de l’AMB

L’execució del projecte i el pressupost

Les obres es van iniciar al passat mes de juliol i tenen una durada prevista de 24 mesos. Així, tal com detalla Nogués, es preveu que l’eix pugui estar completament obert al públic en un any i mig vista. Unes obres que s’executen per trams segons cada municipi amb un pressupost total destinat a aquesta remodelació de 35 milions d’euros. Unes obres que executa infraestructures de la Generalitat i que l’AMB ha impulsat amb l'ajuda financera dels municipis en qüestió.

D’altra banda, per tal de seguir implementant projectes que fomentin la mobilitat sostenible, la transició energètica i la millora dels espais naturals de la metròpolis, el Consell Metropolità de l’AMB va aprovar aquest passat novembre dos grans programes d’inversió dotats amb 118 milions d’euros; el Pla de Sostenibilitat Ambiental pels municipis de l’AMB (PSA 2020-2023) i el Programa d’Actuacions de Millora del Paisatge Natural i Urbà (PSG 2020-2023). 

La millora de la metròpolis des del punt de vista urbanístic i social

El PSA -amb una dotació total de 110 milions d’euros-, és un programa d’inversions pels municipis de l’AMB que vol impulsar projectes de mobilitat urbana sostenible i adaptar-la als nous requeriments sorgits arran de la Covid-19. A la vegada, pretén promoure la transició ecològica i energètica mitjançant inversions en la gestió de recursos i residus municipals, entre d’altres. L’assignació dels fons destinats a l’execució del PSA, amb una inversió determinada per a cada municipi metropolità, es caracteritza perquè vol ser proporcional i, al mateix temps, tendir a compensar les desigualtats que hi ha entre els municipis metropolitans

La finalitat del PSG 2020-2023 -dotat amb 8,4 milions d’euros-, és invertir en espais fluvials metropolitans, recuperar zones degradades i integrar infraestructures. L’objectiu final d’aquestes inversions és consolidar, recuperar i millorar la infraestructura verda metropolitana, que en els darrers anys ha esdevingut tot un referent com a espai social i de lleure per als ciutadans de la metròpolis de Barcelona i que, durant aquesta pandèmia, ha ratificat i incrementat la seva importància.  El PSG 2020-2023, que pren el relleu del PSG 2016-2019, té la seva fortalesa en la tradició i experiència metropolitanes de planejament i gestió dels espais oberts des d’una visió supramunicipal, en què l’AMB ha estat pionera.