Ford ja s'ha decidit. Després de cert temps deliberant la gran multinacional del motor ha decidit que la producció a Europa de la nova plataforma de vehicles elèctrics GE2 a partir del 2025 es farà a la planta d'Almussafes. La fàbrica valenciana acollirà la fabricació de dos nous models de vehicles elèctrics, segons ha confirmat la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, a la sortida de la sessió de control al Congrés. D'aquesta manera, la planta valenciana s'ha imposat a la fàbrica Saarlouis, d'Alemanya.
Maroto ha remarcat que és "molt bona notícia" després d'un procés de negociació "molt dur" en què ha concorregut "molta competència". La decisió de Ford es tradueix per a la planta valenciana com una garantia de continuïtat més enllà de l'any 2025, ja que Almussafes, després de perdre la producció del Ford Mondeo aquest any, preveia deixar de fabricar la resta de models progressivament fins a quedar-se només amb el Kuga el 2025, segons informa Europa Press.
Actualment, la fàbrica té una plantilla de 6.000 treballadors, mil dels quals treballen en motors. Des de l'inici de la pandèmia han anat encadenant expedients de regulació temporals d'ocupació (ERTO), l'últim segueix vigent fins al 29 de juliol, informa Efe. La nova aposta de Ford pot ser un revulsiu per la planta.
Entre el País Valencià i Alemanya
Abans d'arribar a la decisió que s'ha fet pública avui, hi ha hagut un llarg període de negociació i deliberació entre les diverses entitats implicades. Tot plegat ha estat un procés que s'ha allargat mesos i que s'ha sumat nerviosisme al voltant de la possible tria de Ford. Almussafes o Saarlouis? No es presentava com una decisió fàcil per a la companyia.
Després de diverses reunions a Almussafes infructuoses, el sindicat majoritari UGT va aconseguir 'in extremis' el 27 de gener passat a Colònia l'Acord per l'Electrificació, un pla d'ajust com a proposta valenciana per convèncer la companyia que preveu mesures de "contenció salarial", amb augments no traslladats a les taules salarials, i de flexibilitat laboral. Després d'aquest acord, es va obrir un període de consultes a les dues fàbriques que ha durat cinc mesos i aquest dimecres arriba la decisió definitiva: Almussafes.
L'anunci de Ford
El president de Ford Europa i director de Transformació i Qualitat, Stuart Rowley, ha anunciat que Almussafes ha estat la fàbrica triada per a la fabricació de la nova generació de vehicles elèctrics a Europa. En la roda de premsa, on s'ha anunciat la decisió que Montoro havia avançat unes hores abans, el directiu ha indicat que aquesta adjudicació s'ha dut a terme després d'un "complex" procés en què han atès criteris "estratègics, tècnics i financers".
Rowley ha exposat que les properes passes que farà Ford a Europa seran "reestructurar" les fàbriques d'Almussafes i Saarlouis, ja que ha explicat que el procés per a la producció de vehicles elèctrics requereix "menys empleats "que en la fabricació d'un model a l'ús. Pel que fa a les previsions per al subministrament de bateries de la fàbrica d'Almussafes, Rowley ha evitat precisar quins proveïdors s'estudien, però ha assenyalat que hi ha diverses "potencials fonts" i que la firma intentarà "subministrar-se domèsticament des d'Europa" d'aquests components.