L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) espanyola va presentar aquest dimecres una demanda a l'empresa tecnològica Apple per ralentitzar deliberadament alguns models antics d'iPhone.

L'OCU demana compensacions d'entre 99 i 189 euros per als models iPhone 6, 6 Plus, 6S i 6S Plus, segons ha informat l'organització en un comunicat.

El precedent

Apple va admetre fa temps que estava ralentitzant el funcionament de models d'iPhone antics com el 6 i el 7 mitjançant les actualitzacions del sistema operatiu iOS, amb l'objectiu, segons la companyia, de compensar la capacitat més limitada de les seves bateries i prevenir així que els dispositius se sobrecarreguessin i apaguessin.

Tan consumidors com algunes autoritats van considerar que el que Apple estava fent en alentir els models antics era empitjorar el seu funcionament i incentivar la compra de nous telèfons i bateries, i per això motiu van interposar una demanda contra la companyia.

La multinacional va acceptar pagar als Estats Units el març passat 500 milions de dòlars en compensacions després d'una demanda col·lectiva d'usuaris i al novembre uns altres 113 milions de dòlars arran d'una acció similar per part dels Governs de 33 estats, en ambdós casos després d'assolir acords extrajudicials.

La demanda europea

L'organització Euroconsumers, que agrupa diverses associacions de consumidors europees, van demandar aquest dimecres a l'empresa tecnològica Apple per alentir deliberadament alguns models antics d'iPhone i van reclamar 60 euros de compensació de mitjana per cada telèfon afectat. Van definir aquest cas com un d'obsolescència programada, que per definició es tracta de la determinació o programació del final de la vida útil d'un producte.

"Els consumidors estan cada vegada més molestos perquè els productes es deterioren massa aviat i els models d'iPhone 6 són un exemple molt concret. Això no només causa frustració i danys financers, sinó que des d'un punt de vista mediambiental és totalment irresponsable", va dir Els Bruggeman, el director de Política d'Euroconsumers.

Una de les primeres demandes col·lectives presentades va ser a Espanya, per part de l'OCU, i a Bèlgica pel grup TestAchats. A aquestes li seguiran accions legals similars a Itàlia i Portugal en les setmanes vinents, va informar Euroconsumers en un comunicat.

Tot i que a Espanya l'obsolescència programada no està tipificada com a infracció, l'organització espanyola OCU considera que en aquest cas Apple ha actuat de manera il·legal perquè ha ocultat informació als usuaris, per la qual cosa la seva demanda es basa en les pràctiques comercials "injustes, enganyoses i agressives del fabricant".