Orange ha patit un ciberatac que ha posat en perill dades personals i financeres de clients, segons ha confirmat l'operadora aquest dilluns en un comunicat adreçat als usuaris. La companyia s'ha limitat a dir que un dels seus proveïdors "ha sigut objecte d'un incident de seguretat" i que "ha quedat exposada part de la informació sensible". Si bé ha assegurat que es va posar en marxa de manera "immediata" un pla per limitar l'abast de l'incident, "part de la informació personal ha pogut quedar afectada": nom, cognoms, adreça postal, telèfon, correu electrònic, DNI, data de naixement, nacionalitat i el codi IBAN del compte corrent. Recordem que fa deu dies que Telefònica va patir un ciberatac similar, a partir del qual els clients de Movistar i O2 van haver de canviar la contrasenya del wifi.

Dit això, Orange ha recomanat que els seus clients tinguin "especial precaució amb correus electrònics, missatges o trucades que no comptin amb una identificació clara del remitent". "Especialment si sol·liciten informació reservada com targetes de crèdit o claus d'accés", afegeix el comunicat. A més, ha indicat que les persones que detectin qualsevol activitat sospitosa s'han de posar immediatament en contacte amb el banc i denunciar els fets a la policia. També poden consultar a l'Institut Nacional de Ciberseguretat (Incibe). La cosa és que ciberatacs com aquests tenen un alt risc de repetir-se contra els usuaris afectats, ja que els delinqüents es poden fer passar per la mateixa Orange per extraure dades més delicades.

El ciberatac afecta "un nombre limitat de clients"

Fonts de l'operadora han comentat a elDiario.es que el ciberatac ha afectat "un nombre limitat de clients", sense confirmar la xifra exacta. Actualment, Orange compta amb gairebé tretze milions de clients en el negoci de telefonia mòbil. Just després de conèixer l'incident, la companyia ha procedit a tallar l'accés als seus sistemes i ha notificat els fets a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades. També ha presentat la corresponent denúncia davant la Brigada central d'Investigació Tecnològica (BCIT) de la Policia Nacional.

Finalment, Orange ha condemnat "aquesta mena d'activitat criminal" perquè "la seguretat en la informació" és un dels seus "ferms compromisos". És per això que la companyia ha assegurat lamentar el que ha passat i ha posat a disposició dels clients un telèfon gratuït per "solucionar qualsevol dubte que pugui sorgir". El telèfon és el 900 901 564, disponible de 9.00 a 21.00 hores de dilluns a diumenge. A més, atendran les consultes que s'enviïn per correu electrònic a l'Oficina del Delegat de Protecció de Dades de l'operadora (orangeproteccion.datos@orange.com).