L'operador ferroviari de baix cost francès Ouigo ha complert aquest dimarts un any d'operacions a Espanya, amb més de 2 milions de viatgers transportats i una ocupació mitjana del 97%, amb pics de fins al 100% en alguns períodes festius com el pont de la Constitució o Setmana Santa. L'arribada fa un any de la primera companyia diferent de Renfe va suposar el tret de sortida per a la liberalització ferroviària a Espanya, trencant-se el monopoli d'un dels grans sectors de l'economia espanyola
Des del 10 de maig de 2021 Ouigo ha fet 3.674 viatges en la ruta que uneix Madrid amb Barcelona, en la qual ofereix cinc freqüències diàries d'anada i tornada, amb parades a Saragossa i Tarragona, recorrent prop de 2,5 milions de quilòmetres, l'equivalent a 61 voltes completes a la terra. La filial de la companyia pública francesa SNCF ha assegurat aquest dimarts en un comunicat que, des de l'inici de les seves operacions a l'únic corredor en el qual hi ha competència en el dia d'avui a Espanya, s'han reduït els preus en una mitjana de més del 50%, respecte als que hi havia abans de la liberalització.
Aquesta baixada de preus "ha obert les portes del tren a tota mena de viatgers, incloses famílies, joves o autònoms, perfils fins ara inusuals en l'alta velocitat, que se sumeixin el client habitual principalment de negocis," ha destacat la filial de SNCF. En concret, del total de viatgers que han elegit Ouigo durant aquest any el 52 % és menor de 45 anys i més de 300.000 (un 15 %) ho ha fet en família.
Per a la directora general d'Ouigo Espanya, Hélène Valenzuela, aquests resultats demostren que l'objectiu de democratitzar el tren amb què la companyia va arribar a Espanya fa un any "s'ha fet realitat", i que la seva oferta encaixa amb el que busca el viatger espanyol i que hi havia una demanda desatesa a què està responent. Ho corroboren les dades d'Adif que reflecteixen que, pocs mesos després de l'arribada d'Ouigo, el trànsit entre Madrid i Barcelona es va situar per sobre de les xifres precovid, mentre que, en el primer trimestre de 2022 va registrar un repunt del 69% respecte al mateix període de l'any anterior.
L'increment del trànsit suposa, al seu torn, "un pas significatiu d'Espanya cap a la descarbonització del seu transport", tenint en compte que els més de dos milions de viatgers d'Ouigo el seu primer any d'operacions equivalen a haver estalviat 12.354 vols i haver-ne evitat 1.000.718 de desplaçaments amb cotxe. En els pròxims mesos Ouigo entrarà en una segona fase, per començar les seves operacions entre Madrid i València amb tres freqüències diàries d'anada i tornada -sis trajectes en total cada dia-, a més de Madrid i Alacant, que pararà a Albacete -amb dues freqüències diàries i quatre trajectes en total al dia. El següent pas plantejat serà Andalusia, en el que l'operadora està invertint per adaptar els seus trens al sistema de seguretat històric de la línia entre Madrid i Sevilla, en la qual oferirà cinc anades i tornades diàries, amb parada a Còrdova.