L'Autoritat Marítima de Panamà (AMP) avança que obrirà una investigació sobre l'accident del vaixell portacontenidors que porta encallat al Canal de Suez (Egipte) des del dimarts.

Mentre l'equip del canal intenta remolcar el vaixell aprofitant les marees altes, la Dirección General de Marina Mercante (DGMM) de l'AMP afirma que nomenaran a un investigador "per a poder entendre amb certesa quins van ser els esdeveniments entorn d'aquesta encallada del vaixell," tal com afirma el cap de la DGMM, Rafael Cigarruista.

L'embarcació anomenada Ever Given, amb bandera panamenya, però propietat de l'empresa taiwanesa Evergreen, es va desviar a causa d'una tempesta de sorra que dificultava la visió mentre feia una ruta de la Xina fins a Rotterdam, i es va quedar bloquejada diagonalment en fregar el fons d'una part poc profunda del canal.

L'embús provocat per aquest incident posa en perill l'activitat de transport que transcorre diàriament en el canal, el que suposa el 30 % del trànsit de contenidors en tot el món i per tant afecta el 12 % del comerç mundial.

El vaixell segueix encallat

El vaixell Ever Given segueix aturat en el kilòmetre 151 del Canal de Suez, un punt essencial per al comerç mundial, ja que suposa la ruta més ràpida de connexió entre Àsia i Europa, separant el Mar Roig del Mediterrani.

Cinc remolcs han intentat arrossegar la nau aprofitant la marea alta, però, de moment, aquesta estratègia no ha aconseguit moure l'embarcació amb èxit. Segons els experts, si aquesta tàctica no funciona, hauran de començar a retirar el carregament de la nau per tal d'alleugerar-la. 

 

ever given vaixell canal suez efe

L'Ever Given, encallat diagonalment en el Canal de Suez / Efe

 

Tal com explica Cigarruista, les autoritats panamenyes ja tenen "bastant informació" com per realitzar un informe preliminar, que podria estar llest en el pròxim mes. Els panamenys són els líders mundials en la flota mercant amb més de 8.500 vaixells abanderats.

Trànsit paralitzat

El vaixell portacontenidors, que és quasi tan llarg com l'Empire State Building és l'embarcació més gran que mai s'ha quedat encallada en el canal. L'incident ha paralitzat el transport de mercaderies, obligant als operadors del canal a obrir una ruta paral·lela per tal de facilitar una via alternativa de trànsit. Fins i tot s’ha vist afectat el preu del petroli. 

L'oficina de coordinació Gulf Agency Company (GAC), va indicar que dels 30 vaixells que estava previst que transitessin el Canal ahir en direcció cap al nord, 15 es troben "completament parats" a l'entrada sud.

Avui, 30 naus més estaven programades per a travessar el canal de sud a nord i estan a l'espera que se'ls obri pas.

Mentrestant, de les 35 embarcacions que havien de creuar del mar Mediterrani al Roig, a només 13 se'ls ha permès el pas fins a l'àrea central, on esperaran en el Gran Llac fins que el tram sud del Canal sigui desbloquejat.

 

Foto principal: l'embarcació Ever Given encallat al Canal de Suez / Vessel finder