La pasta manté la seva posició i guanya terreny a les llars espanyoles amb un consum de 4,14 kg de pasta per persona a l'any a Espanya, segons es desprèn de les dades recollides a l'últim 'Informe del consum alimentari a Espanya (2024)' elaborat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), en el qual la pasta manté la seva tendència de creixement progressiu i constant en els últims anys.
Així, mentre les llars espanyoles consumeixen un 1,2% més de pasta que fa cinc anys, segons recull l'informe, durant 2024, el nivell de consum de pasta ha crescut en un 3,9%: tot això malgrat el context de contracció viscut, segons es desprèn de les dades de Nielsen.
Coincidint amb el Dia Mundial de la Pasta, Grup Gallo va destacar l'evolució que ha experimentat el consum d'aquest producte, la presència del qual a les llars espanyoles és fruit d'una trajectòria de gairebé vuitanta anys elaborant pasta per al mercat amb la introducció de la sèmola de blat dur el 1946, de la mà del fundador de la companyia, José Espona. "Aquesta visió va assentar les bases d'un nou aliment: la pasta feta per al paladar dels espanyols, amb varietats de blat dur pròpies, conreades a la campanya andalusa," va manifestar la companyia.
"La proximitat, directament associada a la naturalitat en l'obtenció de les nostres matèries primeres, és la clau de la qualitat Gallo. Fruit d'aquesta visió de la naturalitat i de la proximitat, en Grup Gall treballem en la proximitat de les nostres matèries primeres", indiquen fonts de la companyia que afegeixen que "la fórmula única i estable de la nostra pasta, adaptada als gustos i el paladar dels espanyols, respon a una meza única de blats que asseguren la seva qualitat per també els seus atributs nutricionals i organolèptics".
"Noves gammes, integrals, masses de diversos cereals i llegums, pasta per a amanides, pasta fresca, pasta sense gluten... propostes amb el comú denominador: la practicitat, la salut i el sabor. Qualitat vinculada a la confiança per als nous usos, noves maneres de consumir pasta, que més que mirar cap enrere, creen noves tradicions, un nou rol de la pasta en l'alimentació. Aquest és el repte de Gallo al segle XXI, continuar creant, continuar desenvolupant, continuar creient a la pasta com a aliment ideal aquí i ara, en el nostre país i en el nostre temps; un producte per a tot i per a tothom", indiquen des del Grup Gall.
CONSUM DE PASTA
Les llars amb presència de nens, particularment en les edats mitjanes i majors, són responsables del 22,3% del volum de consum de pasta, seguits pel col·lectiu de majors de 65 anys, que l'any passat van ser responsables del 17,84% del volum consumit.
En relació amb la mitjana per càpita, s'observa que són els joves independents els que més consum fan amb 6,50 kg al cap de l'any, quantitat que supera en més de dos punts la mitjana espanyola. El segueixen els joves independents, amb un consum mitjà a l'any de 5,01 kg per persona. Les persones retirades (4,47), les llars monoparentals (4,36) i les parelles joves sense fills (4,23) completen el top 5 de grups poblacionals que situen el consum per sobre de la mitjana anual.
Per zones geogràfiques, la comunitat autònoma que més pasta consumi és Catalunya, amb un 20;34% del volum total del mercat de pasta alimentària, seguit per Andalusia (16,8%) i Madrid, amb el 13,6%. Des de la mateixa perspectiva, però observant la mitjana anual per habitant, Catalunya és la comunitat amb el consum per càpita més elevat, amb 5,27 kg per persona i any. El segueixen les Illes Balears, amb 5,27 kg, i Galícia, amb 4,62 kg. També per sobre de la mitjana espanyola, trobem la Comunitat Valenciana (4,53 kg) i la Regió de Múrcia (4,18 kg).
MANIFEST
El manifest del Grup Gall amb motiu del Dia Mundial de la Pasta assenyala que "alimentar a les famílies d'aquí i d'avui cuidant-les: aquesta és la nostra obsessió. Estar al costat de les famílies que viuen i gaudeixen del dia a dia. Que s'esforcen, que lluiten, que treballen, que estudien, que celebren, que comparteixen. Siguin com siguin: tradicionals, innovadors, diferents, originals... feliços. Per a les famílies, en Gall ens esforcem per convertir l'alimentació, un dret fonamental, en una cosa important, especial, única".
"Amb productes pensats per a tothom: volem que menjar bé sigui també una formade cuidar-se i divertir-se: afegir un toc de felicitat a la rutina, als menjars de cada dia... i també als dies especials i les festes. Amb qualitat, amb honestedat, amb responsabilitat, en sintonia amb els teus valors... amb confiança. Alimentar, cuidar, alegrar: no sol volem estar amb les famílies d'aquí i d'avui, volem ser part d'elles" afegeix.