El preu mitjà del peatge de les autopistes que conformen la xarxa estatal pujarà un 0,84% a partir del pròxim 1 de gener de 2020. La pujada s'aplicarà a totes les autopistes dependents de l'Administració General de l'Estat, tret de les nou que van ser 'rescatades' per l'Estat en fer fallida durant la crisi i que actualment gestiona el Ministeri de Foment.
Seittsa, la firma pública que explota aquestes vies el fa a través d'un contracte que no és de concessió, per la qual cosa no se'ls aplica la pujada fixada per a contractes concessionals, segons explica Europa Press. Aquestes nou autopistes, que sumeixin uns 700 quilòmetres, són les quatre radials de Madrid, la M-12 que uneix la capital i l'aeroport, l'AP-41 Madrid-Toledo, l'AP-36 Ocaña-La Roda i els trams de la AP-7 entre Cartagena i Vera, i la Circumval·lació d'Alacant.
La pujada per a 2020 tampoc no s'aplicarà a unes altres dues autopistes, les que amb el final d'any acaben el seu contracte de concessió, tornen a l'Estat i suprimeixen el cobrament de peatge. Es tracta del tram de la AP-7 entre Tarragona, València i Alacant, i de l'AP-4 entre Sevilla i Cadis, ambdues actualment gestionades en concessió per Abertis. Ambdues segueixen a l'AP-1 Burgos-Armiñón, que el desembre de 2018 es va convertir en la primera via de pagament en culminar el seu contracte de concessió, desmantellar les barreres de peatge i revertir l'Estat.
La pujada mitjana dels peatges per a 2020 s'aplica no obstant això al gruix de la xarxa estatal, això és, en un total de 1.270 quilòmetres de vies de pagament.
Tres anys de pujades
Es tracta d'un increment inferior al de l'1,67% i l'1,91% que, respectivament, es van aplicar el 2019 i 2018. No obstant això, suposa encadenar tres exercicis de pujades després dels descensos registrats el 2016 i 2017. L'actualització del preu mitjà del peatge de les autopistes és fruit d'una fórmula de revisió automàtica anual que el sector va pactar amb el Govern el 2002. Aquesta fórmula té entre les seves principals variables l'IPC mitjà entre els mesos d'octubre d'un any i del següent que, posteriorment, es pondera en funció de l'evolució dels trànsits.
La nova actualització anual dels peatges tindrà lloc en ple debat sobre la necessitat de garantir el manteniment i la viabilitat de la xarxa d'autopistes i autovies de l'Estat, que comporta sospesar l'eventual articulació d'un peatge per l'ús de les autovies. El debat està actualment en suspens davant de la situació d'interinitat del Govern, atès que l'última Legislatura va acabar abans que es constituís la Comissió del Congrés dels Diputats que anava a encarregar-se d'abordar-lo.
De moment, la pujada de 2020 es registrarà en tant la xarxa d'autopistes estatals encadenarà el 2019 un sisè any consecutiu de creixement dels seus trànsits. A tancament del mes de setembre passat, les vies de pagament comptabilitzen una mitjana de 21.012 usuaris al dia, un 4,8% més que un any abans.