Un vaixell portacontenidors de 400 metres de llarg i 224.000 tones de capacitat ha quedat bloquejada enmig del canal de Suez, Egipte, a causa d'una tempesta de sorra. Les autoritats pertinents estan treballant per encarrilar el vaixell, que ja ha aturat el trànsit d'embarcacions i ha posat en perill el comerç que transita pel canal, el 10% de l'activitat mundial.
La nau de mercaderia panamenya 'The Ever Given', amb una longitud de quatre camps de futbol, ha quedat aturada diagonalment en el kilòmetre 151 del Canal de Suez mentre feia un trajecte de la Xina fins a Rotterdam, Països Baixos.
Els responsables marítims creuen que l'incident ha estat causat per "la falta visibilitat a causa de les males condicions meteorològiques per una tempesta de pols, en la que el vent va arribar als 40 nusos, fet que va dificultar la maniobrabilitat del vaixell i es va sortir de la seva trajectòria".
L'operació de rescat
L'Autoritat del Canal de Suez ha emès un comunicat explicant com estan treballant per reconduir l'embarcació, emprant unitats de rescat i vuit remolcs. El responsable en cap, l'almirall Osama Rabie, ha narrat l'operació, en la qual han hagut de reobrir una secció antiga del canal per tal de facilitar una via al trànsit aturat darrere del Ever Given.
Tal com ha explicat l'historiador marítim Dr. Sal Mercogliano a la BBC, aquesta és "l'embarcació més gran que mai s'ha encallat en el canal," afegint que l'Ever Given s'hauria aturat en la part menys profunda del canal, bloquejant-lo i deixant-lo sense força per virar.
"Si no aconsegueixen alliberar-lo... en una marea alta, hauran de començar a retirar el carregament". En aquestes circumstàncies, els experts creuen que haurien de retirar grans quantitats de sorra del fons del canal, una operació que podria trigar dies a completar-se.
Perilla el comerç mundial
El Dr. Mercogliano ha advertit que l'incident podria tenir "greus ramificacions pel comerç global". El Canal de Suez, que en total fa uns 193 km de llarg, és un punt clau pel transport de mercaderies entre Àsia i Europa, ja que connecta el Mar Roig amb el Mediterrani i proporciona el vincle marítim més curt entre els dos continents.
De mitja, s'estima que pel canal hi transcorren unes 51,5 embarcacions diàriament, un total de 19.000 anuals. L'Ever Given té la capacitat de transportar 20.000 contenidors de mercaderia, comandes que, de moment, no compliran els terminis d'entrega ordinaris.