La tendència a l'alça dels carburants, que sembla no tenir cap mena d'aturador, ha estat la gota que ha fet vessar el got. Davant aquesta situació la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera ha convocat una aturada indefinida a partir del proper dilluns 14 de març, per protestar per la "situació econòmica de fallida total", en la que es troben immersos. Amb la benzina superant els 2 euros el litre per primer cop a la història "no tenim més remei que aturar-nos, perquè ja no ens queden diners per pagar les despeses que ens suposa fer un viatge", explica Manuel Hérnandez, el president d'aquesta associació que agrupa a transportistes autònoms i petites i mitjanes empreses de transport. "Som els que tenim els camions i portem les mercaderies d'un lloc a un altre", detallen per diferenciar-se de les grans empreses que s'agrupen en el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC).
Tot i que la seva situació ve de lluny (abans de Nadal s'havia de celebrar una vaga convocada pel CNTC que finalment es va cancel·lar), ara adverteixen que "no podem seguir posant diners per treballar, ho fem per sota dels costos d'explotació, l'Administració no vol regular la Llei de Contractació en el Transport. Mentre no s'eviti que puguem fer feina amb pèrdues, hem decidit parar. No podem continuar". No poden, diuen, perquè la situació s'ha agreujat radicalment en pocs dies davant l'increment dels preus dels carburants. Això es tradueix, per exemple, amb què per primer cop a la història la gasolina ha superat els dos euros per litre, que suposa un nou màxim històric.
Missatge del ministre
"Ja fa temps que treballem amb uns preus que fan que la nostra economia pengi d'un fil. Estem intentant sobreviure, però si a això li sumes una pujada brutal dels costos com la de les últimes setmanes, t'asfixies", lamenta el president de l'associació de transportistes, assegurant que les empreses que els contracten sí que pugen els preus dels fabricants. En aquest context, la Plataforma per la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera, una agrupació minoritària, va apostar per l'aturada indefinida que començarà la matinada de dilluns, si no hi ha canvis.
D'ençà que es va convocar aquesta aturada, els supermercats han notat un petit increment de les vendes de determinats productes, com ara l'oli de gira-sol. En alguns establiments s'ha apostat per limitar les compres a cinc litres d'aquest aliment al dia, tot i que l'abastiment està garantit. Aquest matí, el ministre espanyol d'agricultura ha assegurat que no hi haurà problemes en aquest sentit, derivats de la guerra d'Ucraïna: "Tenim un sector molt potent i una autonomia molt forta. Vull traslladar tranquil·litat amb relació als greixos vegetals. Precisament el nostre país té altres possibilitats formidables com l'oli d'oliva", ha dit per tranquil·litzar a la població, que ja s'havia començat a inquietar.
No s'hi sumen
Per la seva part, al país, la Confederació Empresarial del Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT) no se suma a la convocatòria d'aquesta aturada, tot i que asseguren entendre els motius pels quals s'ha convocat. La patronal, però, assenyala que en una reunió amb el govern de l'estat van aconseguir que tirés endavant una llei que els permet repercutir l'increment del preu del carburant al client final. En aquest sentit, el president de CETCAT, Eduard Ayach, adverteix que, malgrat que no els agrada, han de carregar els costos de l'increment de preu del combustible. "Estem veient com s'està disparant a xifres desmesurades mai vistes i com a sector ens veiem obligats a prendre aquesta mesura", ha apuntat Ayach.