Pimec ha proposat una gestió independent de la primera i tercera pistes de l'aeroport de Barcelona-El Prat per evitar així l'ampliació de la tercera pista que afectaria la reserva natural de La Ricarda-Ca l'Arana. Una mesura que la patronal adverteix que generaria més impacte i soroll sobre els veïns de la zona. Així ho ha traslladat aquest dilluns el president de Pimec, Antoni Cañete, al conseller de Territori, Juli Fernàndez, a qui ha entregat un document amb el posicionament de Pimec sobre el model aeroportuari català i la millora de l'aeroport del Prat. Una de les qüestions que ha plantejat la patronal és la creació d'una comissió per abordar el futur de l'aeroport, liderada per diferents institucions i en la qual també hi participin les organitzacions empresarials més representatives de Catalunya.
Pimec aposta per un aeroport del Prat internacional, sense ampliar-lo
El document de Pimec recull una aposta per un model aeroportuari català "integral i integrat, de progrés, sostenible i de governança compartida i concertada". Les conclusions d'aquest informe plantegen, en primer lloc, constituir la comissió per "abordar un pla de futur del Prat com a motor de país en el conjunt de l'espai aeri català". Segons exposa, el departament de Territori de la Generalitat, el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i els ajuntaments del Prat i de Barcelona haurien de ser els encarregats de liderar-la.
Pimec defensa en l'escrit que "la proposta ha de tenir com a eixos inspiradors la major i millor connexió transoceànica i internacional de Catalunya", de manera que El Prat actuï com a "hub internacional". "Barcelona i Catalunya necessiten un aeroport de talla internacional, amb les millors connexions possibles, que ens permeti generar ocupació i atraure talent i inversions en els propers anys", ha detallat el president de Pimec. "Després de dècades d'infrainversió en infraestructures, no podem perdre l'oportunitat d'una gran aportació econòmica al país", ha assenyalat Cañete. Tot i això, també ha reconegut la polèmica generada per una possible ampliació del Prat que afectaria la reserva natural de La Ricarda. De fet, el document entregat al conseller no conté la paraula "ampliació".
Pimec proposa un canvi en la gestió de l'aeroport del Prat
La patronal catalana de la petita i mitjana empresa també reclama un canvi en el model de gestió de l'aeroport de Barcelona-El Prat, allunyat de la centralització d'Aena. "Cal una major descentralització de les seves decisions i una major implicació concertada de la societat del seu entorn, tal com succeeix per exemple en les autoritats portuàries", ha reivindicat. Pimec recull que s'ha de redefinir "la governança del model" aeroportuari, de manera que governs central i català, consell comarcal i ajuntaments hi participin, al costat de les organitzacions més representatives. Tot i això, subratlla que la infraestructura aeroportuària ha de funcionar a partir del "principi de sostenibilitat amb el seu entorn, aplicant mesures de compensació o ponderació del seu impacte més immediat", després que un dels principals frens a la proposta d'ampliació llançada per Aena fos precisament el seu impacte ambiental.