CaixaBank vol abastar una rendibilitat (ROTI) superior al 12% d'aquí a 2021, període en què a més accelerarà la seva transformació digital, apostant pel model d'oficina store, duplicant el seu nombre i arribant a les 600 en un termini de tres anys. Així ho contempla el nou pla estratègic 2019-2021 del banc, que el president de l'entitat, Jordi Gual, i el conseller delegat, Gonzalo Gortázar, han presentat avui a analistes i inversors a Londres.
En el seu nou full de ruta, el grup preveu així mateix incrementar els seus ingressos "core", així com mantenir una política de dividend atractiva per als inversors, amb un objectiu de "payout" (percentatge del benefici que es destina a dividends) per sobre del 50%.
De la mateixa manera, l'entitat apunta que l'augment dels ingressos pivotarà sobre el creixement del finançament a empreses, consum i estalvi a mitjà i llarg termini, així com sobre la "dràstica" reducció dels actius 'tòxics', per la qual cosa calcula que la ràtio de morositat es col·locarà per sota del 3% el 2021, davant el 5,1% en què se situava el setembre d'aquest any.
CaixaBank explica que la "sostinguda" reducció de dubtosos i la "forta" cobertura recolzen els baixos nivells de cost de risc, que s'espera que es mantinguin per sota dels 30 punts bàsics. A més, la reducció immobiliària empresa durant els últims mesos permetrà obtenir un estalvi "addicional" en costos, que cauran un 66%.
Un payout superior al 50%
El banc presidit per Jordi Gual apunta en el seu nou 'full de ruta' un objectiu de 'pay out' per sobre del 50%, amb la qual cosa busca mantenir una política de dividends "atractiva" per als inversors.
Per a 2019, és intenció del consell d'administració de CaixaBank aprovar un sostre de 'pay out' en efectiu del 60%.
D'altra banda, encara que considera "clau" les oficines, CaixaBank vol centrar el seu creixement als canals digitals. Confirma que s'ha observat una "dràstica" caiguda de l'operativa transaccional a les sucursals, com de xecs, ingressos i retirada d'efectiu, actualització d'operacions o transferències.
En aquest sentit, el banc reduirà principalment la seva xarxa d'oficines urbanes, amb el tancament de 821 sucursals, fins a comptar amb total de 3.640, des de les 4.461 actuals. La xarxa rural romandrà estable i potenciarà la seva proposta especialitzada, amb l'obertura de més de 600 noves oficines 'store' durant el pròxim trienni. Actualment compta amb 285 sucursals d'aquest tipus.
La intenció de CaixaBank és transformar les seves oficines en centres d'assessorament, amb un horari més estès, sense lloc de caixa i agents especialitzats.
El negoci portuguès
Respecte a BPI, la seva filial portuguesa, CaixaBank explica que "la gran part" de la tasca relacionada amb l'estalvi en costos, la generació de nous ingressos, la simplificació del govern corporatiu i el reforçament del capital "ja s'ha portat a terme".
No obstant això, sosté que el seu objectiu per als propers tres anys és aconseguir un creixement selectiu del crèdit, promoure la diversificació dels estalvis, posar el focus en les nòmines dels clients, enfortir l'anàlisi de la rendibilitat per operació, simplificar la seva oferta de productes, serveis i preus i mantenir una base de costos estable.
De fet, l'entitat estima que la seva cartera creditícia creixerà per sobre del mercat, amb una quota de mercat de fins i tot un 12,5% per a 2021 en el cas de les hipoteques residencials, davant l'11,5% actual, o del 15% en el de nou crèdit personal, dos punts percentuals superior a 2018.
No obstant això, CaixaBank calcula que la ràtio d'eficiència 'core' -despeses recurrents operatives sobre ingressos- de BPI es reduirà en 11 punts percentuals, fins a situar-se entorn del 50% dins dels propers tres anys, degut un increment del 7% dels ingressos 'core', uns costos recurrents estables o una alça del 3% de la ràtio de la morositat.