El Pla de recuperació i resiliència del govern espanyol comença a prendre forma. Aquest dilluns el president espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat que l'Executiu destinarà 4.295 milions d'euros d'inversió pública a la transformació del sector de l'automòbil i al desenvolupament del cotxe elèctric a l'Estat amb la voluntat que Espanya esdevingui un hub europeu pel que fa a la mobilitat i al transport.
Com a mínim aquesta és la intenció de Sánchez, que vol articular aquesta transformació del sector a través d'un Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) del sector que segons ha declarat el mateix president, suposarà una inversió pública "històrica" amb un important efecte multiplicador de 19.000 milions entre 2021 i 2023.
Aquesta iniciativa, que té com a objectiu la transició cap al vehicle elèctric i connectat, contempla un conjunt d'actuacions que han estat presentades pel mateix Sánchez, que ha estat acompanyat durant la presentació de les ministres de Transició Ecològica, Teresa Ribera, i d'Indústria, Reyes Maroto, així com representants de diferents patronals de l'automoció i tecnològiques.
Això servirà perquè l'aportació de la indústria de l'automoció al PIB espanyol "salti" al 15% en deu anys, ha afirmat Sánchez. A més, el president ha assegurat que això permetrà també una gran transformació pel país i que tindrà un impacte en tota la cadena de valor del sector i, a més, també el tindrà a escala territorial "formidable", ja que Espanya compta amb 17 fàbriques d'automòbils repartides per deu comunitats autònomes i que impulsaran una gran de xarxa de proveïdors, actualment formada per unes mil empreses.
D'acord amb les dades que ha aportat Sánchez, aquest nou PERTE del vehicle elèctric i connectat s'aprovarà aquest dimarts al Consell de Ministres i activarà un creixement transversal, que a més mantindrà la competitivitat i l'ocupació en la indústria, al mateix temps que permetrà la formació d'unes 150.000 persones en els pròxims anys.
"Inversió històrica"
"Estem parlant d'una inversió històrica, de 4.295 milions d'euros, finançats principalment pels fons Next Generation, una gegantina injecció de recursos públics", ha assegurat Sánchez, que ha titllat la iniciativa "d'un dels principals projectes industrials que s'ha generat a Europa". L'objectiu del PERTE, segons el cap de l'executiu espanyol, és situar l'Estat "a la primera línia" de l'automoció, en un moviment "sense precedents".
Per al desenvolupament del PERTE, segons ha informat el president, s'hauran de crear agrupacions de cinc empreses com a mínim, amb presència en almenys dues comunitats autònomes, amb un 40% de participació de pimes. A més, es requerirà una entitat proveïdora de coneixement i que les empreses acreditin inversió pròpia i compromís amb l'ocupació.
En la mateixa línia Maroto, ha assegurat que el pas que s'està donant amb el nou PERTE donant és "històric". "Estem liderant el futur de la indústria de l'automoció i ho estem fent amb ambició, amb visió de futur", ha assegurat, abans d'afegir que "els fons són una oportunitat, però s'han d'aterrar els projectes.