La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha assegurat avui que el Port té l'objectiu d'ampliar la terminal BEST (terminal B) entre el curt i mitjà termini, per arribar a assolir uns 4,5 milions de contenidors transportats a l'any. Alhora, ha explicat també que a llarg termini -un període d'entre 12 i 15 anys- el Port es planteja crear una tercera terminal nova per assolir "la demanda internacional" i créixer en competitivitat i sostenibilitat.
Actualment, la terminal B opera al 84% de la seva capacitat -un percentatge molt elevat- i "amb l'ampliació podem tenir un gran marge de millora, podent arribar a operar dos milions de contenidors anuals" només en aquesta terminal.
Amb tot, Conesa ha lloat "les bones xifres" de creixement del Port de Barcelona, però ha explicat que "no estem creixent als mateixos ritmes que en el mateix període del 2017", ja que ara "hem consolidat el creixement però és un creixement més sostenible i sòlid". En aquest sentit, en dades, el Port ha crescut en transport de contenidors un 18,2% enguany, enfront el 32,5% del creixement que va assolir el 2017.
Crear una nova terminal
Conesa ha assegurat que "l'objectiu del Port no és només transportar contenidors i passatgers" sinó també "tenir present el client" i la demanda d'aquest. "És per aquest motiu que cal tenir en ment l'auge del sector logístic, l'e-commerce i el que això comporta". En aquest sentit, la presidenta s'ha referit a les "aliances internacionals que promouran el tràfic de mercaderies" en el sector logístic, assegurant que anem cap a un sistema en què "els vaixells seran cada vegada més grans, i els ports ens hem d'assegurar que podem donar aquest servei".
"Gestionem una comunitat logística i ens interessa que també hi vinguin empreses logístiques", ha explicat. Així doncs, i amb la vista posada al futur i al llarg termini, "al Port estem preparant la creació d'una tercera terminal per tenir preparada quan la necessitem".
Amb tot, Conesa assegura que aquest és encara un projecte i que només s'hi ha començat a treballar a nivell "d'estudis", però que "cal impulsar els tràmits per tal que el Port estigui preparat per d'aquí 12, 15 o 20 anys".
De totes maneres, la presidenta ha assegurat que "sabem que hi ha interessos" per col·laborar en la nova terminal, ja que "no ho podem fer sols". "Serà una col·laboració público-privada -com les altres dues terminals- i es farà a partir d'un concurs públic", però encara no hi ha dates previstes.
Els accessos viaris
Els accessos viaris i ferroviaris al Port és un dels grans objectius de la infraestructura. Ja fa anys que es parla de la necessitat del Port de tenir un accés més directe a la ciutat, però fins ara encara no s'han fet grans avenços. En aquest sentit, segons la presidenta, "els accessos són una qüestió prioritària, però primer cal consensuar el projecte".
Així, Conesa assegura que l'ampliació de la terminal BEST serà molt més ràpida que el projecte dels accessos, ja que "parlem d'un projecte a mitjà i llarg termini". "Veiem molt bona voluntat per part d'Adif per fer un projecte factible i viable" en aquest sentit, però alhora "no hi ha la certesa que s'aprovin els pressupostos del 2019 i per tant s'ha d'anar a poc a poc", ha explicat.
"Estem tractant aquest tema setmanalment, com una prioritat, amb Puertos del Estado i Adif", ha assegurat.
Primer port de l'Estat per valor de mercaderies
La presidenta de l'organisme ha assegurat que el de Barcelona és el primer port de l'Estat en valor de mercaderies. Alhora, ha assegurat que "cal tenir la mirada al món", i ha posat èmfasi en Àsia, "que segueix sent la fàbrica mundial" i "on hi seguim tenint una relació molt estreta", ha asseverat. En aquest sentit, Conesa ha assegurat el Port opera el 40% del comerç internacional amb Àsia.
Per últim, el pla estratègic del Port també contempla la transformació digital i la sostenibilitat. Conesa ha destacat que "ens interessa que tots els retailers tinguin en compte que nosaltres volem que el seu producte arribi de la manera més adequada al destí final". Així doncs, segons la presidenta del Port de Barcelona, "si no tenim una mirada global i estratègica, no podem afegir valor a la cadena comercial".