El consell d'administració del Port de Barcelona ha acordat aquest dimecres l'aprovació inicial del IV Pla Estratègic 2021-2025. La missió del pla posa l'accent en la sostenibilitat, la generació de prosperitat en la comunitat i la voluntat del Port d'esdevenir un Smart Logistics Hub el 2040 caracteritzat per la seva "sostenibilitat, multimodalitat, agilitat, resiliència i transparència", segons explica el Port de Barcelona en un comunicat.
El Pla contempla dos horitzons temporals: un a curt termini, pel període 2021-2025, i un altre a llarg termini, fins al 2040, per tal de "fer front al canvi d’escenari sorgit el 2008 i accelerat per la crisi de la Covid, amb disrupcions freqüents i potencialment més globals i sistèmiques", tal com ha indicat l'entitat. A curt termini es preveuen actuacions en l'àmbit de la sostenibilitat econòmica, mediambiental i social.
Línies d'actuació a curt termini
El Port de Barcelona fixa en el seu Pla un creixement del valor del comerç exterior que passa pel Port de Barcelona fins als 70.000 milions d’euros l’any 2025. A més, també pretén tenir el 50% dels molls de contenidors i ro-ro electrificats i disposar d’una xarxa provisional i connexions OPS consolidades o amb projectes d’electrificació en marxa. Quant a la sostenibilitat social, el Port vol incrementar la seva força laboral fins a arribar a les 40.000 persones treballant diàriament o regularment al port, i augmentar així la qualitat del treball.
El Port de Barcelona ha mostrat la voluntat de mantenir inalterada la "seva raó de ser" que és la de "contribuir a la competitivitat dels clients mitjançant la prestació de serveis eficients que responguin a les seves necessitats de transport marítim, transport terrestre i serveis logístics". El pla preveu ser aprovat definitivament el pròxim gener i que es presenti públicament el dia 13 del mateix mes.
El mes de novembre van arribar un 24% més de contenidors al Port de Barcelona respecte del mes passat, segons dades de l'entitat. A més, també es va produir un increment del 13% d'arribada de mercaderies respecte del novembre de 2019.
Aquestes dades, doncs, trenquen amb la tendència negativa que s'havia instal·lat al Port de Barcelona a partir de la pandèmia de la Covid. Tot i això, el tràfic d'automòbils i passatgers continuen sent un dels més afectats de la pandèmia amb importants afectacions.