El Port de Barcelona ha confirmat en aquesta primera meitat de l'any que ja ha encarrilat la recuperació econòmica després de l'aturada provocada per la pandèmia de la Covid. En els primers sis mesos de l'any el port ha mogut un total de 32,7 milions de tones en mercaderies, que representa un augment de quasi el 17% respecte al 2020 i una caiguda de només el 5% si ho relacionem amb el 2019, que va ser el millor any de la història del Port.

Ara bé, la millor notícia pel que fa al tràfic del Port és que ha aconseguit, tot i la situació actual, batre el rècord històric de contenidors en aquesta primera meitat de l'any amb un augment del 31% interanual amb què supera les xifres del 2019. Per altra banda veiem que com les mercaderies sense trànsit també superen amb escreix les dades del 2020, una tendència que segueixen tots els indicadors presentats aquest dimecres, però per contra no assoleixen els nivells prepandèmia. 

Aquest fet, segons han explicat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i el director general de l'organisme, José Alberto Carbonell, durant la presentació de resultats del primer semestre, ha estat la caiguda del trànsit de gas natural a causa de la recuperació de les entrades per gasoducte i per la caiguda del tràfic de petroli, que s'ha acumulat en estoc, tot i que des del Port esperen que aquest últim punt es reverteixi i es puguin recuperar xifres prepandèmia.

En l’àmbit econòmic, durant el primer semestre del 2021 també s’ha experimentat una recuperació substancial. Els ingressos han experimentat un increment del 7% respecte al mateix període de l’any anterior, però són encara un 15% inferiors a l’any 2019. El resultat d’explotació ha estat de 13 milions d’euros, amb un increment del 147%, però encara un 31% inferior als sis primers mesos de l’exercici 2019.

El president del Port, Damià Calvet, al costat del director general, José Alberto Carbonell, durant la presentació de resultats - Port de Barcelona 

Pel que fa a les previsions de recuperació completa de l'activitat, és a dir, recuperar les xifres de 2019, Calvet, ha confiat que arribi durant la segona meitat de l'any que ve, tot i que ha reconegut que serà una recuperació desigual i que hi haurà certs sectors que trigaran a recuperar el tràfic prepandèmia i d'altres, com els contenidors, que ja ho han fet. 

En el cas de les exportacions, Carbonell ha explicat que mantenen un elevat ritme de creixement (+19%), també comparades amb l’any 2019 (+16%). Si bé una part substancial del creixement es concentra en els mercats asiàtics, “es denota un cert grau de diversificació cap a altres mercats que igualment persistiria si agafem com a referència el 2019”, ha precisat el director general del Port de Barcelona.

En l’àmbit del tràfic de vehicles nous, en el primer semestre s’ha registrat un creixement del 31,1% amb un moviment de 286.605 unitats. Aquest és, però, un dels segments més afectats per l'actual context d'incertesa i de crisi econòmica derivada de la pandèmia i encara es troba en nivells inferiors als de l’any 2019 (-31%).

En relació als sòlids a granel, el Port de Barcelona ha tancat els primers sis mesos amb un moviment de 2,3 milions de tones i això situa aquests tràfics un 8,1% per sobre dels nivells del primer semestre de 2020. Aquest bon resultat s'explica pel notable creixement de les exportacions de sal comuna, que es multipliquen pràcticament per sis gràcies al fet que la nova terminal d’ICL al Port ja està plenament operativa. Pel que fa als líquids a granel, el moviment assolit ha estat de 5,6 milions de tones (-12,4%). Els majors descensos es concentren en les importacions de gas natural (-51%) i els trànsits de gasolina (-56%).

Recuperació dels creuers

Un dels punts importants de la roda de premsa d'aquest dimecres ha estat la recuperació dels creuers al Port de Barcelona. Calvet ha celebrat que a finals de juny, concretament el dia 26, arribés el primer vaixell des del març del 2020, període que ha considerat d'extremadament dur pel sector. 

Alhora, ha assegurat que el pla del port de cara a aquesta represa és que sigui segura per a tothom que hi està implicat, és a dir, treballadors implicats i creueristes i també pels ciutadans de la ciutat de Barcelona. A més, també ha volgut deixar clar que aquesta represa de l'activitat serà esglaonada perquè no sigui invasiva i amb la voluntat de portar a la ciutat els vaixells menys contaminants possibles.

Fins al dia d’avui, el port ja ha rebut 11 escales  que calculen que portaven uns 20.000 passatgers, de cara al que resta d'any, Calvet ha confiat a rebre entre 75 i 100 escales en total a conseqüència de la feina del Port per anar portant més creuers. Un punt important en aquesta fita serà al setembre, quan Calvet ha assegurat que arribaran les companyies creueristes nord-americanes que, alhora, ajudaran a augmentar els vols directes amb els Estats Units a l'aeroport del Prat. 

Ara bé, tot i aquestes bones aspiracions, el passatge segueix sent el tràfic més afectat per la crisi, amb una caiguda entre gener i juny d’un 43,7%, amb 240.904 passatgers. Els ferris sumen 238.054 passatgers (+4%) i es van recuperant progressivament. En el cas dels creuers, el descens se situa en un 98,6% (2.850 creueristes). Cal recordar que el 26 de juny va arribar el primer creuer de l’any al Port de Barcelona i que les diferents navilieres estan començant a operar progressivament. Fins a finals d’any, el Port de Barcelona espera rebre entre 75 i 100 escales de creuers i uns 200.000 creueristes, aproximadament, tot i que no hi ha xifres definitives perquè es treballa dia a dia amb les navilieres en funció de com avança la situació sanitària i de les reprogramacions de vaixells que se’n deriven.

Un problema dit Hermitage

El president del Port de Barcelona ha aprofitat la roda de premsa per explicar com està la situació amb l'Hermitage. Concretament, Calvet ha exposat que el Consell d’Administració també ha donat compte del recurs de reposició interposat pel Port contra l’acord adoptat per la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona a finals de maig desfavorable al projecte del Museu Hermitage Barcelona. El recurs presentat pel Port defensa l’interès públic del projecte i les característiques tècniques que permetrien la seva implantació.

Alhora, ha resolt el recurs interposat pel mateix museu contra la concessió condicionada aprovada pel Port al Consell d’Administració del mes de maig, estimant que, efectivament, l’obligació de signar un acord concretament amb el Liceu, i en el termini de dos mesos, no és procedent. L’estimació parcial d’aquest recurs dels promotors ha motivat l’adopció d’un acord que modifica l’anterior i que fixa que els promotors hauran d’aportar els protocols o convenis que subscriguin, en els quals s'estableixin les bases perquè, en l'edifici a construir en la parcel·la concessionada, puguin celebrar-se actes i esdeveniments culturals relacionats amb la música, ballet i dansa, sense limitar l’acord al Liceu i sense marcar terminis.

Damià Calvet ha explicat que “el Port de Barcelona, com passa amb tot el sector públic, té l'obligació de resoldre les peticions que realitzen els ciutadans. I ha de dotar de seguretat jurídica els inversors i respectar els interessos legals, tant d'aquests inversors com del mateix Port”. Això fa necessària “la generació d’uns actes administratius formals. Malgrat tot, seguim treballant conjuntament amb l’Ajuntament per trobar una solució de consens i, eventualment, els recursos podrien quedar en suspens”.

Per acabar, Calvet ha assegurat que “com a president del Port, vull pensar que podrem revertir la situació actual” i ha apostat per “cercar el màxim consens entre el Port i el Consistori” per reforçar una integració entre el port i la ciutat “que tots desitgem, que és necessària, que ha de servir per dinamitzar l’economia, generar llocs de treball, aportar qualitat de vida i prosperitat”.

Ajudes extraordinàries contra la pandèmia

Amb relació als temes tractats en el Consell d’Administració, Damià Calvet ha explicat que un dels punts més importants ha estat el Pla de Recuperació 2021-2022, pel qual s’ajudarà clients i usuaris del Port de Barcelona per un import de 43 milions d’euros. Del total, 23,3 milions d’euros d’aquest Pla de Recuperació corresponen a l’any 2021 i els altres 19,7 milions al 2022.

El paquet d’ajuts extraordinaris per a la recuperació econòmica corresponent a l’any 2021 està valorat en 12,3 milions d’euros i inclou la reducció dels coeficients correctors de les taxes del vaixell, passatge i mercaderia; l’aplicació de bonificacions singulars als concessionaris de terminals de contenidors, multipropòsit, ro-ro i automòbils; i l’aplicació de bonificacions a les taxes d’utilització 2021 dels tràfics insulars. A banda, i dintre de la política ordinària de bonificacions comercials, per al 2021 també es contemplen descomptes a les taxes per 11 milions d’euros.

Pel que fa al tram del Pla corresponent a 2022, s'ha aprovat un nou paquet d’ajuts extraordinaris per continuar afavorint “una recuperació econòmica que ha de ser ràpida i que ha de ser, també, una recuperació estable. Per això, des del Port de Barcelona seguim al costat dels nostres concessionaris i dels nostres clients”, segons ha remarcat Calvet. Aquest paquet d’ajuts suma 7,4 milions d’euros i consisteix en: reducció dels coeficients correctors de les taxes al passatge i la mercaderia. Pel que fa a la política ordinària de bonificacions comercials, s’aprova per al 2022 un paquet de descomptes a les taxes per valor de 12,3 milions d’euros.