El Port de Barcelona ha vist reduïts els seus beneficis en un 63% l’any 2020, a causa de l'impacte de la Covid. Els seus resultats del període, presentats aquest dimarts, s’han situat en 17 milions enfront dels 44 milions que es van guanyar l’any 2019. La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha subratllat que ha sigut un any "molt complicat" per l'impacte de la pandèmia, de 34 milions d’euros. Alhora, ha destacat l’increment de les exportacions des de finals de 2020, les quals s’han mantingut durant els primers mesos d’aquest any, amb un pes creixen important de les vendes a la Xina (+46%). Conesa ha definit aquestes dades com a “esperançadores”.

"No hem buscat fer els millors resultats econòmics de la història sinó que hem buscat la resiliència”, ha reconegut Conesa. “El suport a les empreses de la Comunitat Portuària i a la resta del teixit empresarial ha estat una de les nostres prioritats”, ha recordat la presidenta del Port, qui ha explicat que el complex portuari ha desplegat un pla econòmic de xoc durant la pandèmia de suport a les empreses. 

L’afectació en el tràfic ha sigut diferenciada segons el tipus de producte o servei. Mentre la caiguda ha sigut acusada en els passatgers (-81,5%), en els ferris (-55,8%) i en els creueristes (-93,7%), l’afectació en el tràfic de contenidors no ha sigut tan marcada, amb una caiguda del 11% i una recuperació durant els dos darrers mesos de 2020.

El Port de Barcelona reconeix fer front el 2021 amb les “idees clares”, amb una inversió prevista de 50 milions d’euros i amb el desenvolupament del IV pla estratègic del Port de Barcelona, de l'SMART logistic hub i del Pla d’Electrificació dels molls per reduir emissions. Conesa assegura que “la xifra del 2021 serà més positiva que la de 2020”.

Resultats econòmics

La pandèmia de la Covid ha tingut un impacte marcat en els resultats de 2020 de moltes empreses. El Port de Barcelona no se n’ha escapat, tot i que ha pogut mantenir els seus resultats en el terreny positiu, alhora que ha aconseguit algunes millores. Pel que fa al resultat del període i el d’explotació, la caiguda ha estat del 63% i del 65%, respectivament. 

La xifra de negocis ha estat de 139 milions d’euros, un 20% menys que l’any 2019, quan va arribar als 172 milions d’euros, a causa en part de la caiguda en el tràfic, les bonificacions aplicades a les taxes d’ocupació i a la reducció de la taxa d’activitat.

Infraestructura del Port de Barcelona. / Sergi Alcàzar

La caiguda del resultat financer no ha sigut tan marcada, d’un 36%, havent passat dels 4 milions l’any 2019 als 2,5 milions durant el 2020. Alhora, el Port ha reduït el seu endeutament. El cashflow, que representa la capacitat de generació de recursos de l’entitat, “es manté en nivells més que acceptables: 66 milions d’euros (-32%)”, han explicat.

La inversió pública executada pel Port de Barcelona l’any 2020 ha estat de 27 milions d’euros, una xifra que està per sota de les previsions inicials i que suposa un retrocés del 56% respecte del 2019. En aquest punt, Conesa ha fet esment de les barreres administratives que posen traves a aquests processos.

El tràfic al Port

La Covid ha repercutit en el tràfic total, que ha sumat 59,5 milions de tones, un 11,9% menys que el 2019, i un descens de l'11% en el tràfic de contenidors, fins als 2,96 milions TEU. Tot i això, s’observa un punt d’inflexió en el mes d’octubre, moment a partir del qual el tràfic augmenta respecte del 2019. Per la seva banda, la caiguda en el tràfic de vehicles ha estat del 38,2%, amb 480.000 unitats mogudes. La quota de ferrocarril entrant o sortint del recinte portuari se situa en el 15% el 2020 i suposa un creixement del 6% respecte a l’any anterior.

L’impacte de la pandèmia en el turisme també ha fet estralls en els passatgers (-81,5%), en els ferris (-55,8%) i en els creueristes (-93,7%). En aquest sentit, Conesa ha dit que li agradaria poder recuperar parcialment l'activitat aquest estiu, però ha admès que encara és "prematur” dir com serà la situació llavors. Mercè Conesa ha demanat a les administracions implicades “uns protocols clars per poder reprendre l’activitat creuerística”, atès que suposa pèrdues d’11 milions d’euros i dona feina a 9.000 persones, segons ha exposat la presidenta.

Exportacions i importacions

“S’ha de destacar el comportament positiu de les exportacions, que han tancat el 2020 en els mateixos nivells que l’any anterior”, ha posat en relleu el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell. Per contra, els contenidors plens d’importació, tot i acabar l’any amb un creixement del 12% al mes de desembre, en el global de l’exercici cauen un 11%.

En aquest sentit, el sector de l’alimentació s’ha convertit en el primer producte d’exportació del Port de Barcelona i ha crescut a Catalunya gairebé un 7%. D’aquests productes, el 40% és carn, sobretot porcina. Aquests productes tenen destí principalment a l’Àsia, concretament a la Xina.

Les exportacions globals han augmentat un 25% durant l’inici del 2021, sent d’un 10% sense aquests productes alimentaris. Els principals destins de les exportacions el 2020, segons han explicat en l’acte de presentació de resultats, són Àsia i Oceania (48,5%), amb una creixent importància de la Xina (+46%), i Amèrica (21%). Per la seva banda, Europa acull un 12% de les exportacions. La davallada en les importacions representen, segons el Port, la davallada en el consum intern patit en el país per la Covid.

Inversions i previsions per al 2021

Conesa manté l'esperança en la vacuna i creu que els resultats del 2021 seran millors que els de l'any anterior. Les principals actuacions previstes pel Port de Barcelona el 2021, amb valor de 50 milions d'euros, són els nous accessos ferroviaris, l'ampliació del moll adossat, la millora de l'accessibilitat a les terminals de creuers o obres en diverses terminals, entre altres. En aquesta línia, Conesa ha anunciat que demà es constituirà la Comissió de Seguiment dels accessos viaris i ferroviaris per tal de millorar la connectivitat.

A més, el Port té previst complir amb els objectius del IV Pla Estratègic 2021-2025 i desenvolupar el Pla d'Electrificació de Molls per esdevenir un port neutre en emissions, un punt clau del seu Pla Estratègic. A més, volen impulsar l'SMART logistic hub en la zona mediterrània, amb el qual volen fer créixer les exportacions, reforçar els llaços amb mercats estratègics i atraure noves inversions. Conesa també ha explicat que el Port està pendent de l'accés als fons europeus Next Generation EU per a finançar projectes.

Foto principal: José Alberto Carbonell, director general del Port, Mercè Conesa, presidenta, i Miriam Alaminos, subdirectora general d'Econòmic i Financer, durant la presentació dels resultats de l'exercici 2020. / Port de Barcelona