El Consell d'Administració del Port de Barcelona ha aprovat aquest dimecres la nova fase de desenvolupament de la terminal BEST que Hutchison Ports té al moll Prat. Per al projecte, la companyia invertirà un total de 60 milions d'euros dels quals 31 milions es destinaran a l’obra civil per disposar de 7 blocs més de contenidors, incrementant la seva capacitat en un 26%. Els altres 29 milions és la inversió que BEST realitzarà per incorporar maquinària, en concret 14 grues automatitzades ASC.
Les obres s’executaran en les 10 hectàrees de terreny lliurades pel Port de Barcelona a la terminal de Hutchison fa un any i començaran abans de l’1 de maig de 2022. Un cop finalitzades les obres, la concessionària passarà de tenir 27 a 34 blocs de contenidors.
Actualment, BEST ocupa unes 80 hectàrees de terreny i disposa de 1.500 metres de moll, amb un calat de 16,5 metres de profunditat. La terminal disposa de 13 grues de moll súper post-panamax, capacitades per operar els vaixells més grans del món, 54 grues automatitzades (ASC), 2 grues a la terminal ferroviària (RMG) i 34 shuttle carriers. La primera terminal semiautomàtica desenvolupada pel Grup Hutchison Ports incorporarà 8 noves grues automatitzades ASC per donar servei als 4 primers blocs que posarà en funcionament a finals de l’any 2023. Posteriorment, incorporarà 6 grues ASC més.
Rècord d'exportacions
Per altra banda, aquesta nova inversió al port arriba després de conèixer les últimes xifres de tràfic de contenidors del Port de Barcelona, que ja fa mesos que estan per sobre de les dades registrades el 2019. Concretament, de gener a novembre, el Port de Barcelona ha registrat un total de 3,2 milions de contenidors TEU, una xifra que suposa un increment del 21,6% comparat amb els contenidors manipulats en el mateix període de 2020 i un 4,8% més de contenidors que els que varen transitar en el període gener-novembre de 2019, just abans de la pandèmia.
Pel que fa al tràfic total de mercaderies del Port de Barcelona, ha sumat fins al novembre 60,9 milions de tones, xifra que suposa un increment del 13,9% respecte al 2020. Durant els onze primers mesos de l’any, a més, el Port ha registrat més de 4 milions de tones de sòlids a granel, amb un increment del 10,9%. La sal comuna, que es dispara un 437%, i les potasses (+21,8%) són dos dels productes que més han contribuït a aquests resultats.
Concretament, segons va informar el Port un dels grans exponents d'aquestes bones xifres és el comportament dels contenidors plens, que està sent francament bo, tant d’importació com d’exportació, que augmenten un 16,4% i un 11,8%, respectivament. Aquestes són dades molt positives perquè reflecteixen la bona feina que està realitzant el teixit productiu del hinterland del Port de Barcelona.
D’altra banda, les terminals especialitzades en la recepció i distribució de líquids a granel han encaminat 11,4 milions de tones de mercaderies fins al mes de novembre, registrant una caiguda del 2%. Aquest resultat negatiu es produeix, principalment, pel comportament del gas natural i la benzina. Tot i això, el tràfic de líquids a dojo es va recuperant mes a mes de forma progressiva i hi ha productes com el fuel (31,3%) o els biocombustibles (36,1%) que registren increments significatius.