El Port de Barcelona ha consolidat el seu lideratge com el primer port de l'Estat en exportacions i importacions de vehicles transportats, amb un total de 504.015 unitats el 2022, seguit del de Vigo, amb 444.442, i València, amb 411.608 vehicles.

Segons dades de l'informe sectorial de logística maritimoportuària elaborat per la patronal de fabricants d'automòbils Anfac, el transport marítim és el més utilitzat pels seus socis, amb un increment del 9,2% respecte a l'any anterior, assolint un volum de 2,2 milions de vehicles, la qual cosa permet recuperar el camí de creixement després de tres anys de continus descensos.

L'associació atribueix aquesta millora a la producció de cotxes el 2022 (+5,8%), que ha afavorit els fluxos d'exportació. Així, el transport marítim és el més utilitzat pels socis de l'associació, amb un 48,4% de la quota intermodal, mentre que el ferrocarril suposa el 12,1% i el transport per carretera se situa en el 39,5%.

Barcelona, potència exportadora

En l'anàlisi més detallada dels ports, on s'examina els vuit principals per a la importació i exportació de vehicles partint de les opinions dels associats, es destaca que el Port de Barcelona continua configurant-se com una "gran potència d'exportació", en representar el 67,6%, 9,9 punts més que l'any anterior.

La combinació del vaixell-ferrocarril li ha permès avançar cap a una intermodalitat més sostenible. Una part dels cotxes que entren o surten del port ho fan per tren: del total de vehicles, el 45,7% ho fa per ferrocarril; un percentatge que s'eleva al 59% si són per a exportació.

En aquest sentit, el Port de Barcelona té en marxa un projecte d'envergadura per a la construcció dels nous accessos ferroviaris Sud, que potenciaran la connexió del port amb el corredor mediterrani. Els nous accessos ferroviaris, i també viaris, són una obra de gran complexitat que resulten estratègics per a aquest enclavament i que es preveu que siguin una realitat el 2030.

A nivell global, dels indicadors analitzats en aquests vuit ports per Anfac, els aspectes més ben valorats per les marques de cotxes han estat els relacionats amb els tràmits duaners, seguits per l'agilitat en l'assignació de zones de dipòsit, la càrrega i descàrrega de camions i la gestió de zones de dipòsit, entre altres.

Els fabricants també han ressaltat la importància de l'impuls de millores en la gestió dels accessos ferroviaris als ports, així com saber-se adaptar les necessitats de cada companyia.