Rècords altra vegada al Port de Barcelona. El primer semestre del 2018 ha estat el millor de la història del Port en tràfic total, consolidant el "salt d'escala" de què ja es parlava a finals del 2017, quan va esdevenir el port europeu de major creixement. Així doncs, el Port tanca el semestre amb un import net de la xifra de negocis de 86,6 milions d'euros, el 7,3% més que el mateix període del 2017; i un benefici net de 27,6 milions, un 26,6% més.
Davant aquestes xifres, la nova presidenta del Port, Mercè Conesa -que va rellevar recentment a Sixte Cambra-, assegura que "es consolida el salt d’escala que el Port de Barcelona ja va detectar el 2017", i "ens preparem per abordar un nou pla estratègic que ha de donar sortida a les demandes dels membres de l’entitat portuària, tenim una voluntat de seguir apostant per un creixement sostenible, tant a nivell social com ambiental".
En aquest sentit, Conesa ha posat el pla d'accessos ferroviaris al Port com una de les grans "prioritats del nou pla estratègic".
Pla d'accessos ferroviaris
Conesa assegura que ja s’han fet els primers contactes amb el govern central per posar el pla d'accessos ferroviaris al Port en marxa, un projecte que va quedar aturat i que "la prioritat" és reprendre'l. Segons explica Conesa, “s’ha demanat ja una reunió amb tots els membres que formaran l’equip tècnic” per posar-se en marxa.
Per la seva banda, el director general, José Alberto Carbonell, ha explicat que la inversió d'aquest pla està establerta en un volum de 400 milions d’euros, que era el que s’havia pactat en el pla del 2007, però “s’han d’actualitzar”, explica. “Les xifres poden modificar-se”, i “entenem que el ministeri mantindrà els seus compromisos que ha assolit fins ara, i sabem que el Port haurà de fer esforços grans”.
Així doncs, el Port es faria càrrec de més del 50% del projecte dels accessos viaris i ferroviaris. “Estem disposats a liderar aquest projecte”, ha puntualitzat Conesa. Amb tot, “encara no estan tancades les negociacions amb les altres administracions” per veure com es finançarà el pla.
Es consolida el "salt d'escala"
El 'cash flow' operatiu de gener a juny suma 49,8 milions, fet que es tradueix en un repunt de l'11,7%, i el Port de Barcelona ha reduït significativament el deute a llarg termini amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI), amb el qual després d'amortitzar 22,8 milions d'euros el deute se situa en 281,1 milions.
Pel que fa a trànsits, Conesa ha destacat que els sis primers mesos d'aquest 2018 han estat "el millor semestre de la història del Port de Barcelona en trànsit total", i ha consolidat així el salt d'escala que l'entitat portuària va experimentar l'any 2017, quan es va convertir en el port europeu amb creixement més gran.
De fet, el Port de Barcelona ha canalitzat un total de 33,8 milions de tones de mercaderies, un 17,8% més, i el trànsit de contenidors, un dels trànsits més estratègics, ha superat els 1,6 milions de TEU -mesura equivalent a un contenidor de 20 peus-, un 18% més.
Mesures per la vaga de taxis
Sobre la vaga de taxistes convocada per avui i demà, Carbonell explica que al Port l’afecta de manera puntual principalment pel sector creuerista. Per aquest motiu “s’ha activat un pla de contingència, que consisteix en augmentar en un 50% la freqüència i la franja horària dels autobusos que porten fins al Port”.