Catorze terminals del Port de Barcelona acollides a les bonificacions mediambientals van invertir més d'1,7 milions d'euros en projectes mediambientals. Com a resposta a aquestes iniciatives, el Port de Barcelona va bonificar a aquestes terminals amb prop de 900.000 euros el 2020. L'any 2019, les inversions en projectes d'aquest tipus van ascendir fins als 1,6 milions, amb bonificacions per part del Port de 886.000 euros.
Els projectes de les terminals van dirigits a descarbonitzar l’operativa portuària, reduir les emissions, generar energies renovables i iniciar la transformació energètica. El pla estratègic del Port pel 2021-2025 gira entorn de tres eixos, entre els quals es troba la sostenibilitat mediambiental.
Inversions mediambientals
“El Port promou que les inversions ambientals que realitzen les terminals ho siguin per a reduir les emissions d’efecte hivernacle gràcies a mesures d’estalvi o millora de l’eficiència energètica, la generació d’energia renovable mitjançant plaques fotovoltaiques o bé la promoció de l’electrificació de la mobilitat”, explica Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona.
Les bonificacions mediambientals representen entre el 15 i el 20% de la taxa d’activitat de cada terminal. Es tracta “d’unes bonificacions molt destacables a nivell qualitatiu perquè, de les 14 terminals acollides, està previst que el 50% inverteixin l’any 2021 en l’aprofitament de les seves cobertes per generar electricitat amb fotovoltaica, facilitant així la generació d’energia renovable", segons el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila.
A banda de les bonificacions mediambientals que aplica als seus concessionaris, també hi ha tot un seguit de bonificacions ambientals dirigides als armadors que tenen com a objectiu promoure la millora dels vaixells en termes d’eficiència, utilització del gas natural i bateries elèctriques i reducció de les emissions a l’atmosfera. En aquest cas, les bonificacions anuals que aplica el Port de Barcelona sumen, de mitjana, uns 2,3 milions d’euros.
El port de la capital catalana va ser el primer del sistema portuari que va començar a aplicar bonificacions a vaixells per l’ús del gas natural liquat (GNL). I en l’actualitat és l’únic port de l’Estat que aplica bonificacions als creuers per la reducció d’emissions de NOx.