El Port de Barcelona està de celebració. La infraestructura ha tancat l'exercici 2018 registrant rècords històrics en els principals indicadors de tràfic, canalitzant un total de 67,7 milions de tones, un increment del 10% respecte el 2017. "Hem consolidat el salt d'escala que vam iniciar el 2017", ha apuntat la presidenta del Port, Mercè Conesa, durant la presentació dels resultats, i ha assegurat que "el 2019 seguirem en la mateixa línia".
Les bones xifres s'atribueixen, en gran part, a "l'excel·lent evolució del tràfic de contenidors", que supera els 3,4 milions de TEU, i suposa un increment del 15%. Alhora, des del Port destaquen el gran èxit de les exportacions, que ha crescut en un 6,6%. El director general del Port, José Alberto Carbonell, ha destacat la gran aliança amb el mercat asiàtic, explicant que "l'11% de els exportacions en contenidors van a la Xina".
Alhora, l'impuls del tràfic ferroviari ha estat un rècord, ja que "per primera vegada es sobrepassa la barrera del 13% del tràfic ferroviari", explica Carbonell. A més, el director general apunta que "el tràfic ferroviari del Port suposa un estalvi anual de 55.200 tones de CO2".
Els passatgers, un nou màxim
A més del tràfic de mercaderies, el nombre de passatgers que han passat pel Port també registra un rècord històric. Un total de 4,4 milions de viatgers han passat per la infraestructura, tenint en compte tant els ferris com els creuers. Conesa ha destacat la importància de diferenciar els creueristes dels viatgers en ferri, i ha subratllat l'augment de creueristes fins als 3,04 milions (12%), i "han crescut principalment en temporada baixa".
D'aquesta manera, doncs, "la desestacionalització dels creuers ha estat una de les grans apostes del Port, i en temporada baixa el nombre de viatgers ha crescut 17%, i suposa ja un 44% de la clientela", apunta la presidenta. A més, s'ha assolit per primera vegada que el 57% de creueristes que passen pel Port de Barcelona, l'utilitzen com a port base.
Resultats econòmics
El 2018 el Port ha assolit els 173,5 milions d'euros d'import net de la xifra de negoci, un 4% més que a l'exercici anterior. Els beneficis han estat de 53,7 milions d'euros, un 8% més, i el cash flow ha estat de 102,5 milions, un augment del 4%. "Fem una valoració molt positiva dels resultats econòmics", assegura la presidenta, "ja que tenim una gran capacitat de generar liquidesa, cosa que permet reduir de manera significativa l'endeutament".
D'aquesta manera, doncs, la reducció d'endeutament destaca amb un 30% menys que l'any anterior; una reducció que ha estat possible per la cancel·lació anticipada al 2018 de 66,3 milions d'euros de dos préstecs subscrits amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI). D'aquesta manera, l'endeutament se situa finalment en 196,7 milions d'euros, que representen el 14% dels fons del Port.
Principal porta a l'Àsia
Un dels fets destacats és la consolidació de la Xina com a principal soci comercial del Port, ja que fins el 25% dels contenidors que passen per la instal·lació tenen el país asiàtic com a origen o destinació. "Seguim sent porta d'entrada i de sortida principal pel mercat asiàtic", assegura Conesa. "Hem volgut ser presents a la nova ruta de la seda cosa que ens permetrà augmentar el contacte amb els mercats asiàtics".
Alhora, la presidenta del Port ha volgut destacar que "un dels nostres objectius és augmentar la sostenibilitat". "Tenim projectes que anirem anunciant properament, potenciarem el gas natural com a combustible de vaixells, així com l'estudi dels molls com a generadors d'energia elèctrica", ha explicat Conesa.
Finalment, una declaració d'intencions: "Volem seguir sent referents no només en tràfic o en passatgers, sinó també en sostenibilitat".