El Port de Barcelona ha tancat el 2016 a tota vela. Almenys, pel que fa als sectors estratègics que es troben en màxims històrics de tràfic: 2,2 milions de contenidors TEU que equivalen a 20 peus de mida, el que suposa un creixement del 14,5% (el més elevat de la darrera dècada) així com també 3.958.960 passatgers i 916.834 vehicles. "La bona evolució dels tràfics ens indica que estem ben posicionats per assolir els objectius que ens vam fixar en el III Pla Estratègic", ha assegurat el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra.
Més concretament, l'enclavament portuari ha superat els 2,2 milions de contenidors en comerç exterior i això reflecteix tant l'esforç del teixit productiu per sortir a l'exterior com la reactivació del consum intern. Aquesta xifra inclou 683.527 exportacions (un 3,8% més) i 518.480 importacions (un 7% més).En aquest sentit, el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha recordat que abans de la crisi, un 60% dels contenidors eren d'importació i el 40% restant d'exportació mentre que actualment, la tendència s'ha revertit fins a tal punt que el 57% dels contenidors són d'exportació i el 43% restant d'importació.
Respecte els principals mercats internacionals, destaca Àsia-Oceania que representa un 77% de les importacions i el 43% de les exportacions així com Amèrica amb el 25% de les exportacions i el 9% de les importacions. Pel que fa el contingut, s'exporta principalment alimentació, béns d'equipament i química elaborada mentre que s'importa en gran mesura productes tèxtils i pells, béns d'equipament i manufactures.
Més recursos i menys deute
Al tancament de l'exercici, el Port de Barcelona ha obtingut 33,2 milions, el que suposa un 16% menys per la venda de diversos actius i participacions extraordinàries. Malgrat la reducció del 5% de les taxes aplicades a les concessions després de la nova valoració de terrenys, la xifra de negoci s'ha mantingut estable en els 155,3 milions. En aquesta línia, el president del Port de Barcelona ha volgut destacar l'increment del 17% del cashflow fins els 86,2 milions ja que això implica "una important capacitat per generar recursos" alhora que impulsa la capacitat d'autofinançament per guanyar competitivitat. "Som el Port que genera més activitat i més valor afegit de tota Espanya", ha reiterat Cambra just abans d'explicar que l'endeutament s'ha situat en 303,9 milions i la seva ràtio ha baixat fins el 24%.
D'altra banda, el Port ha invertit 25,9 milions durant el 2016 en diversos projectes com els nous accessos ferroviaris, la terminal moll Prat, la urbanització de la ronda del Port o la remodelació de l'àrea pesquera. Ara bé, aquesta xifra d'inversió ha estat més baixa del que s'havia pressupostat ja que s'estan demorant els nous accessos ferroviaris i l'adjudicació de les obres després dels processos de licitació que té efectes a la baixa. Pel que fa a les taxes, Cambra ha demanat al govern espanyol que s’introdueixi una modificació puntual en les bonificacions per motius ambientals i que passin del 5% al 40%. “Això pot ser un instrument per incentivar el respecte mediambiental i per atraure els vaixells més eficients”, ha assenyalat.
I de cara al 2017, l'autoritat portuària disposa d'un pressupost de 135 milions per a inversions que es destinaran també als nous accessos ferroviaris, a l'obra civil del nou shiplift del moll Catalunya o la rehabilitació de l'edifici de Porta de la Pau, entre d'altres. En aquest cas, Cambra ha manifestat que espera que la xifra d'execució "sigui molt més alta" tenint a més en compte que la cartera d'obres licitades pendents d'executar és també molt elevada.
Adif licitarà els accessos ferroviaris al maig
El president del Port de Barcelona també ha avançat que Adif licitarà els accessos ferroviaris a l'autoritat portuària el pròxim mes de maig. Mentrestant, la part de l'obra que li correspon a l'enclavament portuari es licitarà abans de finals de 2017 coincidint amb la resolució de les expropiacions i la finalització dels projectes executius. Un cop inaugurada la infraestructura, serà necessari incorporar una segona via al projecte en menys de cinc anys.
En aquesta línia, Cambra no ha dubtat en recordar que l'adjudicació dels accessos viaris sud al Port de Barcelona daten de desembre de 2014 i actualment encara estan en procés d'execució. "Es va periodificar carregant la dotació pressupostària en els darrers anys", ha afegit, Per això, s'ha mostrat "preocupat" per la complexitat de l'obra i la prorrogació dels pressupostos estatals de cara a aquest 2017 ja que podria endarrerir les obres més enllà del termini previst que és el 2018.
L'impacte dels creueristes
Durant el 2016, han arribat al Port un total de 2,68 milions de creueristes, el que suposa un 5,6% més. Un increment més que suficient per actualitzar les dades sobre l'estudi de l'impacte econòmic dels creueristes a la ciutat de Barcelona: gasten 875 milions, generen un valor afegit brut de 457 milions i una ocupació de 7.518 persones. El president del Port de Barcelona no ha dubtat en titllar la nova taxa turística per a creueristes que estiguin menys de 12 hores de "tema delicat" ja que no li consta que hi hagi altres ciutats turístiques amb una taxa que afecti els creuers. En qualsevol cas, s'espera que aquesta taxa no tingui cap efecte negatiu.
En la seva particular lluita contra l'estacionalitat, Carbonell ha assegurat que "l'objectiu és potenciar l'arribada dels creuers en els mesos d'hivern i rebre vaixells més moders i eficients en emissions de gasos contaminants." "Com a Port, hem d'incrementar la competitivitat, la internacionalització i el creixement de les empreses de l'entorn, generar ocupació i riquesa i mantenir el ritme inversor", ha conclòs Cambra.