El Port de Barcelona va tancar el 2021 amb un benefici total de 38 milions d'euros, xifra que representa un augment de fins al 117% respecte al 2020. Pel que fa al tràfic total, ha sumat 66,4 milions de tones, un 11,8% més que l'any passat. A més, durant l'any passat es va aconseguir superar un rècord històric en nombre de contenidors TEU, fins als 3,53 milions, és a dir, un 19,3% més que el 2020 després del descens de l'11% l'any anterior. "És un dels indicadors que mostren que ens estem recuperant de manera accelerada", ha subratllat el president del Port, Damià Calvet, en la roda de premsa de presentació de resultats del 2021.
Per altra banda, el Port de Barcelona va registrar una xifra de negoci total de 151 milions d’euros, que suposa un increment del 9% respecte al 2020. Aquesta dada positiva està en línia amb l’increment del moviment de mercaderies, tot i que, com ha explicat Calvet, “el creixement dels tràfics és encara superior al de la xifra de negoci perquè aquesta inclou el paquet d’ajuts econòmics que el Port de Barcelona té en marxa per afavorir la recuperació econòmica i mitigar els efectes de la pandèmia”. En aquesta línia, el Pla de Recuperació, del Port posat en marxa l'any passat s’ha traduït en un estalvi directe per als operadors del Port de Barcelona de gairebé 11 milions d’euros, que l’Autoritat Portuària ha deixat d’ingressar. Aquest suport a l’activitat de les empreses, que es tradueix en beneficis per a tota la societat, fa del Port de Barcelona “un protagonista principal de la recuperació accelerada de l’economia i de l’ocupació dels efectes de la pandèmia”, ha assegurat el president.
Calvet ha afegit que “el Port de Barcelona tanca 2021 amb un cash flow de 83 milions d'euros, cosa que ens permet seguir desenvolupant la nostra agenda estratègica i crear les condicions necessàries per fer créixer l’economia”. Aquesta dada mostra la robustesa financera i el potencial inversor del Port. En aquesta línia, la subdirectora general d’Econòmic Financer, Miriam Alaminos, ha explicat que s’han executat inversions per import de 69 milions, entre les quals destaca l’adquisició dels terrenys que TOTAL Petrochemicals tenia a la ZAL Port i que ara s’incorporarà al domini portuari.
Bones xifres de tràfic
Pel que fa als tràfics, el balanç de l’any és positiu si tenim en compte que el tràfic total del Port ha estat de 66,4 milions de tones el que significa un creixement de l’11,8%. Aquesta dada és important perquè no només representa un increment de l’11,8% respecte a 2020 sinó que “només ens hem quedat un 1,5% per sota del tràfic total assolit l’any 2019, abans de la pandèmia, quan vam batre el nostre rècord històric”, ha afirmat Calvet. Això ha estat possible perquè tots els tràfics principals, a excepció dels líquids a granel, han tancat l’any en positiu.
Pel que fa al tràfic de contenidors, l’any 2021 s'han sumat 3,5 milions de TEU i un creixement del 19,3% respecte al 2020. La comparativa amb l’any 2019 també és positiva, amb un increment del 6,2%. El director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha destacat que “en el cas del tràfic de contenidors plens, l’increment respecte a l’any 2019 és del 9%, amb resultats positius tant en exportacions i importacions, que creixen un 10 i un 5%, respectivament, com en trànsits, que experimenten un increment del 14%”. Aquests bons resultats suposen que “el rècord assolit en el tràfic total de contenidors es repeteix tant en els contenidors d’exportació com en els d’importació i en els trànsits”, ha remarcat Carbonell.
Quant a la càrrega convencional, que majoritàriament inclou el tràfic ro-ro, s’ha registrat un moviment de 397.000 UTIS durant 2021, amb una alça del 14,3% respecte a 2020. En l’àmbit del tràfic de vehicles nous, un dels segments més afectats per l'actual context d'incertesa i crisi econòmica derivada de la pandèmia, s’ha aconseguit un creixement del 3,9%, amb 499.000 unitats mogudes. En l’apartat de líquids a granel, el moviment obtingut l’any 2021 ha estat de 12,4 milions de tones, amb una caiguda del 3,4%. I en el cas dels sòlids a granel, l’any es tanca amb un moviment de 4,5 milions de tones, un 9,9% més respecte a 2020.
El passatge ha estat durant l’any 2021 un dels tràfics més afectats per la pandèmia al Port de Barcelona. El dia 13 de març de 2020 es va prohibir el tràfic de passatgers. En el cas dels creuers, la prohibició no es va aixecar fins al juny de 2021. En aquest escenari, el tràfic de passatgers al Port de Barcelona l’any 2021 ha sumat prop d’1,5 milions de persones, creixent un 74,7% respecte a 2020. Segueix, però, un 67,6% per sota dels tràfics de 2019. La recuperació en el cas dels ferris ha estat més accelerada, situant-se un 34,4% per sota dels tràfics prepandèmia. En el cas dels creuers, els tràfics estan un 83,4% per sota de l’any 2019. Tot i això, la dada de 521.000 creueristes amb què s’ha tancat l’exercici és positiva i fa pensar que la recuperació continuarà enguany. Calvet ha avançat que per a aquest any les previsions són "bones", amb un nombre d'escales previstes "important", tot i que no ha concretat quantes. Amb tot, no s'ha volgut aventurar si aquest 2022 ja es podran recuperar els 3 milions del 2019 però ha explicat que les empreses li han traslladat que "el mercat està amb moltes ganes".
Àsia concentra la meitat de les exportacions
Dels contenidors transports al Port de Barcelona al llarg de tot el 2021 Àsia –i en menor part Oceania- concentra el 48% de les destinacions, seguit a molta distància d'Amèrica (23%), Àfrica (17%) i Europa (12%). En aquests mercats, destaca el creixement del 42% experimentat per la Xina gràcies, en bona part, a l'exportació de carn porcina; l'increment del 69% amb l'Aràbia Saudita i del 25% amb els Estats Units. Per contra, retrocedeix el mercat algerià, amb un 36% menys.
Quant a les importacions, el mercat asiàtic encara és més important, amb un 76%, seguit de l'europeu, amb un 10% i l'americà i l'africà, amb un 9% i un 5%, respectivament.