El Port de Barcelona s'ha marcat com a objectiu pel 2025 augmentar el valor del comerç exterior que actualment passa per les instal·lacions fins als 70.000 milions d'euros. Així ho ha anunciat durant la presentació del IV Pla Estratègic 2021-2025 que ha tingut lloc aquest dimecres, el qual gira entorn de tres eixos: la sostenibilitat ambiental, econòmica i social. La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha posat el focus en l'objectiu de generar benestar i prosperitat i de consolidar el Port de Barcelona com un espai multidisciplinari més enllà de la funció de port orientat al tràfic marítim.
▶️Presentem el IV #PlaEstratègic del #PortdeBarcelona.
— Port de Barcelona (@portdebarcelona) January 13, 2021
👨👩👦👦Un pla que posa a les persones al centre amb la missió de generar benestar i prosperitat.
🎯Establim els objectius pel 2025 i 2040 refermant la nostra aposta social i sostenible⤵️https://t.co/3sQok403vR
"L'assoliment d'una part sense les altres dues no es pot considerar un èxit", ha afirmat Conesa. L'acte ha tingut lloc a la seu del Foment de Treball, acompanyat del vicepresident de la patronal, Joaquim Llansó. El director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha detallat els objectius per cadascun dels eixos que proposa el nou pla estratègic, que contempla un horitzó temporal fins a l'any 2025 i un altre fins al 2040.
Solucions mediambientals
El director general del Port ha posat l'accent en la lluita contra el canvi climàtic i les accions per descarbonitzar l'activitat marítimo portuària i la reducció de la contaminació i les emissions, com per exemple la ja anunciada electrificació del 50% dels molls perquè els vaixells atracats a port operin amb energies netes. En aquest sentit, ha dit que ja s'ha aconseguit reduir un 30% l'emissió de gasos contaminants en els últims quatre anys.
Carbonell també ha citat el foment de combustibles alternatius per a la maquinària que entra i surt del port i la creació de comunitats energètiques aprofitant que el port és un recinte acotat amb la instal·lació de plaques als teulats de les instal·lacions i magatzems del port.
El pla estratègic també recull un increment de la intermodalitat per a augmentar el trànsit ferroviari de mercaderies, amb especial interès en els accessos al port. A més, es preveu "construir el complex ferroviari més gran del sud d'Europa", segons ha apuntat Carbonell i aixecar apartadors de 750 metres en la línia entre Barcelona i Saragossa per a poder usar trens de mercaderies més llargs que els actuals.
Diversificació del negoci
Pel que fa a la sostenibilitat econòmica, que se centrarà en la competitivitat, el pla del port inclou una major diversificació del negoci portuari i de les ofertes de serveis. En aquest punt, ha destacat l'important rol de la tecnologia per millorar les operacions, com la xarxa 5G en les maniobres nàutiques, l'aplicació de la intel·ligència artificial per gestionar la mobilitat dels creueristes i la digitalització en l'àmbit ferroviari.
D'altra banda, Carbonell ha recordat que el 97,5% de l'espai logístic del port està ocupat i ha apuntat a la reordenació de l'espai dels creuers, la modernització de la terminal de líquids ja obsoleta i el desplaçament a l'extrem sud de l'activitat de contenidors. Davant la falta de sòl logístic disponible, ha apuntat que es necessita "la complicitat de les administracions i el desenvolupament de les empreses privades" per a poder crear nou sòl d'aquest tipus.
Capital humà
En l'àmbit de la sostenibilitat social, el port posa el focus en el capital humà i aposta per augmentar la comunitat portuària fins a les 40.000 persones que hi treballen diàriament o regularment. També busca assolir la igualtat de gènere i la integració de persones amb discapacitat i risc d'exclusió social. En aquest sentit, Carbonell ha apuntat a l'increment en un 50% del nombre de treballadors d'aquests col·lectius.
El pla també preveu invertir 24 milions d'euros en el desenvolupament de 30 hectàrees d'àrees verdes que permetin enllaçar Montjuïc amb el parc agrari del Llobregat, i fer més permeable i atractiu el Port Vell per a la ciutadania. Carbonell també ha posat l'accent en la seguretat de les instal·lacions i la salut de les persones i ha explicat que es construirà un nou centre de control i unes noves instal·lacions per a la policia portuària.
El directiu també ha destacat que la ciberseguretat "és una de les febleses del sector" i ha anunciat la creació d'una oficina que acompanyarà al Port de Barcelona en el procés de digitalització.
Conesa ha destacat que el nou pla estratègic permetrà al Port de Barcelona consolidar-se com un "nou centre metropolità econòmic, cultura i d'oci".