La campanya de la renda 2020 ja està en marxa. A partir d'aquest dimecres 7 d'abril i fins al pròxim 30 de juny es podrà presentar la declaració a través de la via electrònica, que inclou els diferents canals que disposa l'Agència Tributària com la seva pàgina web o la seva aplicació mòbil.
Ara bé, la via telemàtica no és l'única que posa l'Agència Tributària a disposició dels contribuents, però, de moment, és l'única que està activa. Si es vol fer la declaració per via telefònica o de forma presencial, s'haurà d'esperar fins al sis de maig o fins al dos de juny respectivament.
Per presentar la renda per internet ens hem de dirigir a la pàgina web de l'Agència Tributària i dirigir-nos a l'apartat de la campanya de la renda 2020. Un cop allà, el primer que hem de fer és dirigir-nos a l'enllaç que diu "Servei de tramitació esborrany / declaració (Renda WEB)", i clicar-hi.
Un cop a dins, ens demanarà que ens identifiquem. Aquí hi ha dues opcions, la primera a través del nostre número de DNI, NIE o Cl@ve PIN i la segona a través d'un certificat de DNI electrònic. En cas d'accedir per primer cop a la declaració s'haurà de ratificar o modificar el seu domicili fiscal.
Un cop superem aquesta pàgina ens haurem de dirigir a la secció "Esborrany/Declaració (Renda WEB)". Un cop allà, en primer lloc podrem veure les nostres dades personals i familiars i si ja hem presentat o guardat una declaració amb anterioritat se'ns donarà l'opció de carregar-la o, per contra, si en volem fer una des de zero.
En cas que l'usuari vulgui presentar o comparar el resultat i/o realitzar càlculs de la seva declaració en una altra modalitat, com per exemple l'opció de fer-la conjunta, l'usuari haurà d'aportar el número del DNI o Cl@ve PIN del seu cònjuge. Tot seguit, si l'usuari ha d'aportar informació addicional a les dades fiscals, la mateixa aplicació ens mostrarà un avís.
Un cop fets tots aquests tràmits, ens apareixeran a la pantalla de resum de declaracions les dades traslladades per l'Agència Tributària, juntament amb la resta de dades de la nostra declaració.
A part, si dins de les nostres dades fiscals hi ha operacions amb valors, s'activarà una nova aplicació anomenada "Cartera de valors". Ara bé, dins d'aquesta aplicació hi ha despeses que no es poden traslladar, si aquest fos el cas, l'usuari haurà de complementar la informació de manera manual.
Tot seguit, ens haurem de dirigir a l'enllaç "Veure dades traslladades", on es podran comprovar les notes de la incorporació de dades i la informació de tots els declarants, en cas que sigui conjunta. En aquesta mateixa pestanya també es poden revisar les dades que s'han incorporat a la declaració i també es poden consultar i imprimir aquelles dades que no han estat traslladades. En aquest punt, si hi ha dades que l'Agència Tributària no ha traslladat l'usuari les haurà d'introduir manualment.
Dins d'aquesta pestanya, enguany l'Agència Tributària ha afegit una novetat, i és que es podran importar, via Excel, els llibres de registre de l'IRPF dins de l'apartat "Rendiments d'Activitats Econòmiques en Estimació Directa".
Validació de la renda
Un cop hàgim omplert totes les caselles, s'haurà de validar la declaració i en cas que hi hagi errors o algun avís, la pàgina web ens ho farà saber i, si hi ha alguna mena d'error, s'haurà de corregir. En cas que la pàgina ens alerti d'algun avís, només caldrà comprovar-los i guardar la declaració.
En aquest punt podrem comprovar el resultat de la nostra declaració després de totes les modificacions dirigint-nos al "Resum de Declaracions". Un cop hàgim comprovat la declaració ja es pot presentar i indicar quin tipus de declaració volem fer. Finalment, si el resultat és una devolució, caldrà indicar l'IBAN on es volen rebre els diners.
Ara bé, què passa si el resultat ens surt a pagar? En primer lloc l'Agència Tributària ens oferirà dues opcions, pagar de manera fraccionada o domiciliar tot l'import de cop. Després d'això, s'haurà de clicar el botó "acceptar" i ja haurem enviat la nostra declaració.