L'Aeroport de Barcelona-El Prat s'enlaira cada dia més i més amunt gràcies al fort creixement de passatgers i al desplegament de noves rutes intercontinentals. De Catalunya al món amb bitllet d'anada i tornada, el Prat s'està consolidant com un hub internacional clau, tant per al turisme com per a les connexions amb l'exterior. Si res ni ningú no ho atura, tot apunta que aquest any se superarà el rècord de més de 44 milions de passatgers del 2016 amb què l'aeroport català es va coronar com a líder en creixement a Europa.
De moment, les últimes dades d'Aena (acabades de sortir del forn) atribueixen 22.097.797 passatgers al Prat en el primer semestre de l'any, el que suposa un 8,5% més que en el mateix període del 2016. De la mateixa manera, ha registrat 153.524 operacions, un 4,9% més, i 71.997.688 mercaderies, un 13,5%. El Prat està guanyant la batalla amb aquest creixement (a tres bandes) a l'Aeroport de Madrid-Barajas i s'atreveix a plantar cara al seu tradicional lideratge, marcat també per l'efecte capitalitat.
El Prat està guanyant el pols en creixement (a tres bandes) a Barajas
De fet, l'aeroport madrileny ha tancat el primer semestre del 2017 amb 25.384.765 passatgers, el que suposa un 7,5% més que en el mateix període de l'any anterior. També ha crescut menys que l'aeroport català en operacions (188.861, un 2,7% més) i en mercaderies (222.181.844, un 12,5% més). Així doncs, Barajas guanya en volum però el Prat retalla distàncies amb més creixement.
La polèmica
Del mes de maig tothom recordarà (els que ho van patir i els que no) la forta polèmica desfermada per les llargues cues al control de passaports del Prat. La principal causa? La falta d'efectius policials per comprovar la documentació exigida per la nova normativa europea tot i que el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, ho atribuís al "gran increment de passatgers". Però fins i tot així, el Prat va créixer 1,4 punts percentuals més que Barajas en tràfic de passatgers.
Segons les dades publicades per ACI Europe, el Prat va ser el tercer aeroport de la Unió Europea (UE) que va créixer més durant el mes de maig. Concretament, un 6,9% en relació al mateix mes de l'any anterior arribant així als 4,3 milions de passatgers. Únicament superat per Manchester i Amsterdam amb un 12,1% i un 8,1% més, respectivament. Del 6,8% barceloní al 5,4% madrileny. O el que és el mateix, de la tercera a la setena posició del rànquing europeu.
Una tendència que segueix perfectament vigent al mes de juny. L'Aeroport de Barcelona ha crescut un 9,2% fins als 4.585.277 de passatgers mentre que l'Aeroport de Madrid ha pujat un 7,5% amb un total 4.745.858 de passatgers. Tornem al diagnòstic d'abans: més creixement per acabar atrapant al que té més volum. Així ho apunten les previsions d'Aena de cara a l'agost més calorós del Prat on s'espera superar els 5 milions de passatgers. En cas de complir-se, Barajas podria quedar-se en una agredolça segona posició durant juliol i/o agost. Un sorpasso que ja va passar l'agost del 2013 i 2014...
La valoració dels usuaris
Els passatgers creixen, sí, però què opinen del servei? Doncs en això, el Prat és un dels millors, concretament el setè, i el situen una posició per davant de Barajas. Segons una enquesta realitzada per AirHelp, l'startup que ajuda els passatgers d'arreu del món en cas de retard o cancel·lació d'un vol, el primer rep una qualificació d'un 7,9 mentre que el segon es queda frec a frec amb un 7,81. Punt a punt, l'aeroport de Barcelona rep un 7,9 de puntualitat, un 8 de qualitat i servei i un 7,6 en la valoració dels passatgers.
"Estem agafant Madrid". Així de convençut s'ha mostrat el president de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges, Martí Sarrate, en conversacions amb El Nacional. I agafar Madrid no vol dir únicament més passatgers sinó també més turisme, més despesa turística, així com més activitat econòmica.
Noves rutes intercontinentals
Una llista de noves rutes intercontinentals: Boston, Seül, Xangai, Los Angeles, Nova York, San Francisco, Miami, Punta Cana, Buenos Aires, Chicago, Teheran, Hong Kong, Lima, l'Habana i Teheran...
I una altra llista de les companyies que les operen: Norwegian, Level, American Airlines, Azores Airlines, Korean Air, Air China, Mahan Air, Cathay Pacific o Plus Ultra...
Què tenen en comú? Una aposta ja de per si inèdita per a Barcelona. Però encara ho és més si es compara amb les principals noves rutes de Barajas a Boston i Honduras. Sí, és un fet constatat que el Prat retalla distàncies i fa trontollar l'hegemonia de Barajas: creix més en passatgers, operacions i mercaderies, rep una millor valoració i goleja amb noves rutes.