Que el preu dels carburants ha pujat, a hores d'ara, ja no és una notícia amb alguns punts de l'Estat on el preu del litre de benzina supera els 2 euros. Això ha tingut efectes sobre tota la població d'una manera o l'altre, arribant a provocar la vaga dels transportistes que s'ha intentat solucionar amb la rebaixa anunciada per Pedro Sánchez de 20 cèntims el litre per a tots els conductors. En aquest context, creix ara la preocupació pel dièsel. En les dues últimes setmanes el seu preu també s'ha encarit, i fins i tot omplir el dipòsit amb aquest combustible pot arribar a ser més car que fer-ho amb benzina sense plom. Això no s'havia vist mai, ja que la seva tributació és més baixa que la de la benzina. Però, què ha passat? El problema rau en el fet que Rússia és el principal exportador de petroli i els seus derivats a Europa. Ara, amb la guerra després de la seva invasió d'Ucraïna i per les sancions que ha imposat occident, Putin ha decidit reduir el flux de dièsel cap a Europa i les reserves estan sota mínims.
Països com França ja fa una setmana que alerten d'un possible desabastiment de dièsel. La ministra de Transició Ecològica del govern d'Emmanuel Macron, Barbara Pompili, mostrava la seva per aquestes dificultats per l'aprovisionament que es poden donar arreu d'Europa davant d'una eventual aturada de les importacions des de Rússia. Segons ella, la disponibilitat del dièsel "suposarà un problema real" a Europa i "haurem de ser solidaris" per superar-lo. Precisament a França, ja fa dues setmanes que el govern va aprovar una rebaixa de 15 cèntims el litre tant de gasolina com de dièsel. Ahir, però, la ministra Pompili va insistir en el fet que aquesta "ja és una problemàtica real".
Escenari hipotètic complicat
Des de Cepsa plantegen una situació similar amb "dificultats" per poder disposar de dièsel per a tothom. En la presentació del seu nou pla estratègic, el conseller delegat Maarten Westselaar no ha descartat que es pugui arribar a produir aquesta escassetat si els subministraments que provenen de Rússia es tallen. Aquest és un "escenari hipotètic", tal com ha volgut remarcar i en el que hi haurien dificultats que no es podran compensar, "ja que la resta d'exportadors no tenen la mateixa capacitat i serà un equilibri en el mercat difícil". En el mateix sentit, el directiu ha volgut recordar que el subministrament depèn excessivament del que prové de Rússia i si bé ara els fluxos continuen, no ho fan amb el mateix ritme que abans, produint-se un augment del seu preu.
Amb tot, Espanya té una situació més favorable pel que fa als problemes de subministrament de dièsel. L'Associació Espanyola d'Operadors de Productes Petrolífers apuntava que l'Estat és "exportador net de derivats del petroli", gràcies a la inversió de 6.000 milions d'euros fa una dècada en la renovació d'infraestructures. Aquestes permeten refinar el petroli de nombroses qualitats i procedències. Això implica que si finalment Rússia talla el subministrament, seguiríem tenint dièsel a les benzineres.
El dièsel, més car que la benzina
Després d'una petita treva la setmana passada, el preu del mitjà del dièsel ha superat per primera vegada el de la benzina, marcant un rècord històric. Concretament, el preu mitjà del dièsel s'ha encarit un 2,26% i ha arribat als 2,837 euros el litre. Així, durant aquest 2022, el preu d'aquest carburant s'ha incrementat en un 36,29% mentre que el de la benzina ha repuntat un 22,97%.
Així i tot, preu mitjà del gasoil a les benzineres espanyoles ha batut el seu rècord en l'última setmana, en pujar un 2,2% i arribar al 1,837 euros per litre. Segons les dades del Butlletí Petroler de la Unió Europea, difosos avui a partir de les dades d'entre el 22 i 28 de març, la benzina de 95 octans ha registrat un preu mitjà de 1,81 euros per litre, un 0,3% que la setmana anterior, però per sota del registrat en la segona setmana de març.