El preu mitjà del dièsel a les gasolineres espanyoles ha batut un nou rècord l'última setmana, en pujar un 2,2 % i assolir els 1,837 euros per litre, el preu més car de la història i superant per primera vegada el cost de la benzina, que ha pujat fins als 1,818 euros, fet que suposa un increment del 0,28% davant la setmana passada. Aquestes dades han estat publicades al Butlletí Petrolier de la Unió Europea. D'aquesta manera, el preu mitjà dels combustibles ha tornat a pujar aquesta setmana després de la breu treva de l'anterior, encara que fa setmanes que els carburants d'automoció baten els seus propis màxims històrics des de finals de gener, quan van polvoritzar el rècord que havia estat vigent durant més de nou anys, des de setembre de 2012.
En el que portem de 2002, el dièsel acumula un encariment del 36,29%, mentre que la gasolina ha despuntat un 22,97%. El preu dels carburants va donar una treva a finals del 2021, quan va encadenar fins a cinc setmanes de caigudes. La setmana passada va ser la primera en què els preus van frenar la seva escalada des de començaments d'any. Aquesta pausa, tanmateix, ha estat molt curta, ja que ja ha tornat a pujar en els últims dies.
"Un problema real"
En aquest context, amb un augment sense precedents del preu dels carburants, també ha crescut la preocupació per un possible desproveïment del gasoil. Totes les mirades se centren en la guerra d'Ucraïna, perquè Rússia és el principal exportador de petroli i els seus derivats a Europa. Ara, amb la guerra després de la seva invasió d'Ucraïna i per les sancions que ha imposat occident, Putin ha decidit reduir el flux de dièsel cap a Europa i les reserves estan sota mínims.
Països com França ja fa una setmana que alerten d'un possible desproveïment de dièsel. La ministra de Transició Ecològica, Barbara Pompili, mostrava la setmana passada la seva preocupació per aquestes dificultats d'aprovisionament que es poden donar per tot Europa davant d'una eventual aturada de les importacions des de Rússia. Segons ella, la disponibilitat del dièsel "suposarà un problema real" a Europa i "haurem de ser solidaris" per superar-lo. Ahir, tanmateix, la ministra Pompili va insistir en el fet que aquesta "ja és una problemàtica real". Si Pedro Sánchez va aprovar dimarts una rebaixa de 20 cèntims per cada litre de benzina, a França van ser més ràpids i ja fa dues setmanes que el van rebaixar 15 cèntims.
Des de Cepsa plantegen una situació similar amb "dificultats" per poder disposar de dièsel per a tot el món. En la presentació del seu nou pla estratègic, el conseller delegat Maarten Westselaar no ha descartat que es pugui arribar a produir aquesta escassetat si els subministraments que provenen de Rússia es tallen. Aquest és un "escenari hipotètic", tal com ha volgut remarcar i en el que hi hauria dificultats que no es podran compensar, "ja que la resta d'exportadors no tenen la mateixa capacitat" que Rússia.
Per sota de la mitjana europea
Ara mateix, omplir un dipòsit mitjà de benzina de 55 litres costa ara al voltant de 100,1 euros, uns 27,5 euros més que fa un any, mentre que en el cas del gasoil ascendeix a uns 101,2 euros, uns 36,3 euros més que en la mateixa setmana de 2021. Amb aquesta nova pujada en el preu dels carburants, l'ompliment del dipòsit aquesta setmana és un 37,88% més car que fa un any per al cas de la gasolina i un 55,93% superior en el cas del gasoil.
Malgrat aquests nivells, el preu de la benzina sense plom de 95 és a Espanya per sota de la mitjana de la Unió Europea, situada en 1,924 euros el litre, i de la zona euro, amb un preu mitjà de 2 euros. En el cas del dièsel passa una cosa similar, ja que el preu a la UE és d'1,961 euros i de 2,01 euros en la zona euro.
Repunt del barril de Brent
La pujada del preu dels combustibles es produeix en el marc del repunt de la cotització del barril de Brent, que després del començament de la guerra a Ucraïna va escalar fins als 131 dòlars i en el que va d'aquesta setmana s'ha mogut en una forquilla entre els 118 i els 106 dòlars. En aquest sentit, aquest dijous es troba al voltant dels 109 dòlars. El preu dels carburants depèn de múltiples factors, com la seva cotització específica (independent de la del petroli), l'evolució del cru, els impostos, el cost de la matèria primera i de la logística i els marges bruts.
D'aquesta manera, l'evolució en la cotització del cru no es trasllada directament als preus de la gasolina, sinó que ho fa amb un decalatge temporal. És el fenomen conegut com a 'efecte ploma' (tardança dels preus a baixar) i 'efecte coet' (rapidesa dels preus a pujar).