Les mesures del govern de Pedro Sánchez són efectives si entrem en la comparativa dels països veïns, però ineficients per aturar una escalada de preus sense precedents que encara no ha conegut el seu límit. Així doncs, el preu dels carburants han tancat aquest darrer mes d'agost a l'alça i marquen el rècord de l'estiu més car de la història a l'Estat espanyol. A grans termes, omplir un dipòsit mitjà de 55 litres amb gasolina costa 88 euros, davant dels 93 euros del gasoil, cosa que es tradueix a pagar prop de 10 euros més que fa un any si es fa servir gasolina, i 24 euros si es tria gasoil.
És eficient el descompte de 20 cèntims?
Aquestes dades les ha publicades avui el Butlletí Petroler de la Unió Europea, encarregat de recollir el preu mitjà registrat a més de 11.400 estacions de servei espanyoles entre el 23 i el 29 d'agost, quan la gasolina es venia a Espanya a una mitjana de 1,594 euros el litre, mentre que el gasoil ho feia a 1,682 euros. Així doncs, com afecta el descompte de 20 cèntims proposat per Sánchez ara fa cinc mesos? En comparació amb els preus que marcaven els dos carburants a principis de l'estiu, els espanyols van pagar durant l'última setmana prop de 19 euros menys en proveir gasolina, i gairebé 10 euros menys en el cas del gasoil.
Tot i que cal tenir en compte que no només es van beneficiar els espanyols d'aquest descompte, sinó tots els turistes que han viatjat fins aquí o, fins i tot, portuguesos i francesos a tocar de la frontera que, si feien números, també els sortia més a compte anar i tornar. La contrapartida és que l'Estat ha recaptat els impostos d'un producte, el carburant, que és un dels que tenen més càrrega fiscal: en total, fins a un 52% en el cas de la gasolina i un 48% en el cas del litre del gasoil.
Tot i això, els preus sense el descompte del govern espanyol serien encara més elevats -1,794 euros la gasolina i 1,882 el gasoil-, per la qual cosa aquesta bonificació permet als consumidors estalviar-se al voltant d'11 euros en omplir el dipòsit, tant si utilitzen gasolina com si opten per gasoil. A més, els preus actuals continuen sent més baixos que els que marcaven de mitjana les estacions de servei espanyoles a finals de març, quan es va aprovar la bonificació i els preus es van començar a disparar fins a superar els 2 euros per litre, sempre sense incloure-hi el descompte.
Rècords des del 2012
El precedent d'aquesta pujada el trobem fa deu anys: l'agost del 2012, quan el litre de gasolina costava 1,522 euros, i el de gasoil 1,445 euros, un 5% i un 15% menys, respectivament, que els valors actuals. Curiosament, els preus d'aquella setmana del 2012 han estat els màxims històrics de la gasolina i el gasoil fins a aquest any, quan la recuperació de la mobilitat després de la pandèmia primer, i la invasió russa d'Ucraïna després, ha portat els carburants a marcar preus històricament elevats.
Comparativa amb la UE
Si ampliem la mirada, la bonificació aprovada situen el preu per sota de la mitjana europea -1,782 euros la gasolina i 1,911 euros el gasoil. Així, la gasolina més cara de la UE es troba actualment a Finlàndia (2,122 euros) i Dinamarca (2,116 euros), mentre que el gasoil amb el preu més alt està també als països nòrdics, concretament a Suècia (2,429 euros) i, novament, a Dinamarca (2,147 euros). Per contra, els preus més baixos de la gasolina al continent es registren a Hongria (1,284 euros) i Malta (1,34 euros), i els del gasoil els marquen novament Malta (1,21 euros) i Polònia (1,604 euros).
En comparació amb els països de l'entorn, els preus mitjans de la benzina i el gasoil a Espanya presenten els valors més baixos, superada per Alemanya, on la gasolina es paga a 1,836 euros i el gasoil a 2,077 euros, França (1,779 i 1,948) euros, respectivament), Itàlia (1,761 i 1,808 euros) i Portugal (1,781 i 1,865 euros).