Un any més, la rosa tornarà a ser protagonista per Sant Jordi. Malauradament, enguany ho serà en part perquè el seu preu s'ha disparat per culpa de la inflació: la rosa serà per als majoristes un 20% més cara que altres anys. Tanmateix, el sobrecost no hauria d'arribar al carrer. Fonts del Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya afirmen a l'ACN que majoristes i floristes assumiran aquesta desviació de preus per tal de recuperar la il·lusió per una de les diades més importants del sector.
La gran majoria de flors de la diada arriben de Colòmbia i Equador, i en menor mesura, dels Països Baixos o Kènia. El preu del transport des d'aquests països s'ha augmentat fins a un 50% i el mateix producte també s'ha encarit. Plàstics, cartons o espigues que s'utilitzen com a complement han doblat el seu preu. "Anirem a fer una rosa molt cara, més cara que un any normal", apunta a l'ACN Joaquim Canal, de l'empresa Canalflor de Vilassar de Mar (Maresme). Els darrers dies li arriben diàriament camions provinents dels principals mercats emissors a uns preus que, en alguns casos, doblen els que pagava l'any passat.
El transport ha pujat de mitjana al voltant del 50%, tot i que hi ha casos en què es paga més del doble d'altres anys. El preu per quilo de rosa estava el 2021 per sota dels dos euros de transports, mentre que actualment supera amb escreix els quatre euros. "I això és només portar-la", es lamenta Canal. Així mateix, el producte també es paga més car que en anys anteriors. En el cas de Colòmbia i Equador, alguns cultius han tancat el darrer any, cosa que permet a la resta augmentar tarifes. En altres mercats, com el neerlandès, l'ús de la calefacció per fer créixer la rosa també repercuteix en el preu final. Mercats alternatius, com el de Kènia, no són tampoc una opció enguany. Els preus també han augmentat, equiparant-se a la resta de mercats. De fet, al rosa keniana és més petita i "el mercat no l'accepta". Les roses clàssiques per Sant Jordi són la freedom de Sud-amèrica i la red naomi neerlandesa.
D'aquesta manera, Canal afirma que els preus s'incrementen tant sí com no "perquè les despeses augmenten". A més, empreses com la seva reben el producte embalat en caixes i un cop a Catalunya s'han de mantenir amb aigua en cambres frigorífiques perquè arribin en un estat òptim per a la diada de Sant Jordi. Tot, amb el consegüent cost elèctric que suposa. En el cas de Canalflor, la factura de la llum s'incrementa aquests dies un 65%. A això s'ha d'afegir el preu d'altres materials com el cartó, les bosses de plàstic o ornaments com les espigues, que també han pujat "com a tot arreu". Alguns d'aquests materials han arribat a doblar el preu, explica Canal amb resignació. Tot i els entrebancs, la rosa tornarà a omplir els carrers aquest Sant Jordi i serà el mateix sector el qui ajusti els seus marges. És a dir, que el consumidor no hauria de notar la desviació. Això és així fins al punt que s'espera una xifra de vendes que superi els sis milions de roses, malgrat el fet que la diada caigui en dissabte pot afectar negativament la venda a empreses i escoles.